Att skapa en Pixel skärm i Batch (5 / 9 steg)

Steg 5: Förstå koden: inställning och LawLoop



Programmet scriptet har två huvuddelar, LawLoop och ScreenLoop. Först, LawLoop, ansvarar för att programmet upp till funktion. Det designerar vilken symbol: vad och värdena som formar skärmen och ställer sedan in alla hundratals variabler som innehåller deras rätt symboler. Det ser ut så här:

utanför
titel skärmen
färg 0a

Set/a bredd = 40
Set/a höjd = 20
Set/a lastlaw = % bredd * höjd %
Set/a bottombarrier = % lastlaw % - % bredd
Set/a lag = 0
Set/a sidea = % bredd % + 1
Set/a sideb = % bredd % * 2

Ställ in markör = O
Ställ in hinder = #
Ange tomma =-
ställa in bakom = % tomma %
Set/a plats = 222
ECHO.
titeln skärmen % bredd %x % höjd
: LawLoop
om % lag % == % lastlaw % goto ObjectPlace
Set/a lag = % lag % + 1

om % lag % LEQ % bredd % ()
Ställ in v % lag % = % barriär %
gå till LawLoop
)

om % lag % GTR % bottombarrier % ()
Ställ in v % lag % = % barriär %
gå till LawLoop
)

om % lag % == % sidea %)
Ställ in v % lag % = % barriär %
Set/a sidea = % sidea % + % bredd
gå till LawLoop
)

om % lag % == % sideb %)
Ställ in v % lag % = % barriär %
Set/a sideb = % sideb % + % bredd
ECHO *
gå till LawLoop
) annat ()
Ställ in v % lag % = % tomma %
gå till LawLoop
)

: ObjectPlace

Ställ in v % plats % = % markör %

Den första delen ansvarar för att utse enligt symbolerna och värdena sidea procent, % sideb %, % plats % och % lag %.

Set/a bredd = 40
Set/a höjd = 20
Set/a lastlaw = % bredd * höjd %
Set/a bottombarrier = % lastlaw % - % bredd
Set/a lag = 0
Set/a sidea = % bredd % + 1
Set/a sideb = % bredd % * 2

Ställ in markör = O
Ställ in hinder = #
Ange tomma =-
ställa in bakom = % tomma %
Set/a plats = 222
ECHO.

I hela skriptet designeras symboler av variabler. Markören är % markör %, och som jag har skrivit det, % markör % = O. Senare i koden när du flyttar från v343 till v344 och programmet har att ställa v344 med för att visa O, markören symbol, gör det så använder

Ange v344 = % markör %

Sedan % markör % = O, % v344% innehåller också O. Jag gör det så att om du vill ändra symbol för en viss funktion, till exempel för att använda Visa markören i stället för O, du bara behöver ändra O till @ i denna övre del av koden i stället för att jaga genom skriptet för varje linje som behandlar markören.

* Obs: programmet kan inte förstå ett mellanslag (blanksteg) som en symbol. Om du använder en, kommer programmet att krascha. Jag använda "-" istället, och det gör skärmen lätt att läsa.

Ett annat viktigt inslag i denna del av koden som används genom hela programmet för att ställa in skärmen och flytta markören är bredd % och % höjd % variabler, som innehåller, derp, bredden och höjden på skärmen.

LawLoop är huvudsakliga installationsfasen. Dess uppgift är att ta varje pixel variabel på skärmen, från % v1 till % v800% för våra 40 x 20 skärm, och Ställ in den med lämplig symbol. Det gör detta baserat på antalet den variabeln, därför alla pixlar namnges "v #." % lag % börjar på 0 och räknas upp, att göra den första variabeln v1. Koden fungerar så här:

Ställ in v % lag % = % symbolen %

Från början, % lag % är lika med 1, så denna linje verkligen säger

ställa in v1 = % symbolen %

med symbolen % som oavsett symbol if/sedan villkor kravet. Efter inställningen v1, koden loopar och lägger till 1% lag %. Nu % lag % = 2 och koden läser

ställa in v2 = % symbolen %

% lag fortsätter att räkna upp tills den når den sista variabeln, v800 för 40 x 20, varvid koden hoppar till ScreenLoop och börjar löpa.

Vad skärmen ser ut som en gång ställa in beror på if/then uttalanden. % Lag % siffrorna används för att avgöra vilken pixel bör innehålla vad. Det finns två avsnitt av detta. de viktigaste LawLoop och ObjectPlace.

: LawLoop
om % lag % == % lastlaw % goto ObjectPlace
Set/a lag = % lag % + 1

om % lag % LEQ % bredd % ()
Ställ in v % lag % = % barriär %
gå till LawLoop
)

om % lag % GTR % bottombarrier % ()
Ställ in v % lag % = % barriär %
gå till LawLoop
)

om % lag % == % sidea %)
Ställ in v % lag % = % barriär %
Set/a sidea = % sidea % + % bredd
gå till LawLoop
)

om % lag % == % sideb %)
Ställ in v % lag % = % barriär %
Set/a sideb = % sideb % + % bredd
ECHO *
gå till LawLoop
) annat ()
Ställ in v % lag % = % tomma %
gå till LawLoop
)

LawLoop syftar till att skapa grunderna för skärmen: en gräns av barriären symboler omgivande tomt utrymme. Den har fyra huvudsakliga delar av koden hålla reda på bygga segmenten barriär runt gränsen med variabeln % lag % och if/then uttalanden. Två första skapa de övre och nedre hinder genom hinder i varje variabel med ett % lag % nummer som placeras på toppen eller botten linje på skärmen. För våra 40 x 20 skärm består den översta raden av pixlar med % lag % nummer 1-40 (40 variabel per linje) och botten av nummer 761-800, så används

om % lag % LEQ % bredd

och

om % lag % GTR % bottombarrier %

att ange en barriär på pixlar i topp och botten linje på skärmen.

Sidan hinder skapas med hjälp av sidea % och % sideb % variabler. sidea % kontrollerar den vänstra sidan och är ursprungligen inställd på % lag % antalet knytnäve variabeln på den andra raden (första raden har varit omhändertagen med uttrycket LEQ). När lagen % motsvarar % sidea %, programmet anger den första pixeln som ett hinder och sedan lägger till 40% sidea % så att när % lag % ökar det kommer att ställa den första pixeln i tredje raden som en barriär, efter vilka en annan 40 läggs till sidea % för den första pixeln av den fjärde raden, och så vidare tills de % lag % antal platserna en variabel i sista raden i skärmen , varvid uttrycket GTR tar över. sideb % fungerar på samma sätt, ange sista pixeln på varje rad som en barriär och skapa högra gränsen.

Den sista delen av installationen är ObjectPlace, som uppsättningar variabler innehåller symboler för markören och övriga ursprungliga villkor.

: ObjectPlace
Ställ in v % plats % = % markör %

Raden anger vilken pixel har % lag % antal lika med värdet % utrymme %, markören, rumsliga placering med symbolen utse markören. Du måste programmera denna del av koden själv, med uttalanden som detta för att skapa en miljö på skärmen, som hinder i mitten av skärmen. För något som spelet senare, kan du skapa flera olika kommandofiler med listor över villkor för att skapa olika nivåer och använda "kallar level1.bat" till setup nivån.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Att skapa sömlösa klinkergolv tapet

skapa sömlösa kaklade grafik som kan användas som skrivbordsunderlägg, en webbsida bakgrund eller ett texturschema för 3D projekt. Här är hur.Det är många olika bildredigering verktyg där ute och så jag lämnar det upp till läsaren att lista ut hur ma...

Att skapa SSH nycklar

I denna Tutorial får du lära dig att skapa ssh puTTY nyckel användande puTTYgen och hur du startar med Windows batch. Testad på Raspberry Pi 2 och Windows 7.Steg 1: nedladdningarDu kommer att behöva hämtapuTTY & puTTYgen från http://www.chiark.greene...

Att skapa slumpmässiga Art för pussel

gör du fortfarande pussel med bilder? Det är för lätt! Jag ska visa dig hur du skapar ett pussel med hjälp av kraften, och slumpmässighet och vektor konst... Läs på!Detta projekt är en del kod, en del konst och en del fysiska objekt. Längs vägen vi a...

Att skapa Illuminated 3D-objekt med en laserskärare

även om jag använt dessa tekniker för att skapa konst, den verkliga skönheten i detta är att du kan skapa en 3D-objekt du vill med en laserskärare, oavsett om det är objektet själv, eller en negativ för objektet inneslutet i ett block, som jag gjorde...

Hur man använder Photoshop för att skapa texturer med Alpha kanaler för Second Life

detta vägleder dig steg för steg om hur man gör texturer med öppenhet för Second Life använder Adobe Photoshop CS. Den innehåller tips om hur man undviker suddiga vita konturer och lite info om masker och alfakanaler.Steg 1: översikt Att göra texture...

Att skapa POV sekvenser.

Detta instructable kommer att fokusera på att skapa sekvenser som kan användas för att skicka en LED gränssnitt.För programmering mallen har vi använt NodeBox 3, ett program som fokuserar på generativ design och datavizualisation men är i själva verk...

Använda Photoshop för att skapa Awesome Fotoeffekter

i detta instructable, du lär dig att använda några grundläggande teachniques och verktyg för att skapa en riktigt awesome letar bild.Du behöver:Photoshop - jag använder CS5.1Ett porträtt eller en bild av någon med bra belysning och bakgrund - vi vill...

3 sätt att skapa ett Virus

jag vet att detta kommer att vara kontroversiell. Detta är endast för informationsändamål. INTE sprida eller släppa de virus som skapats i denna artikel. Detta kommer att landa du i fängelse. Jag ska lära dig att skapa ett virus. En mycket grundlägga...

Med Fusion att skapa Plug formar

I denna tutorial kommer jag att använda Fusion 360 skapa en plug mögel för vakuumformning akryl så att slutprodukten liknar en blåst glas skala insekt.Material som används:1/4 tum akryl, klar och vit3/4 tum MDF, limmade med trälim för lager materialK...

Att skapa en enkel 3D-modell på Fusion 360 och skapa en verktygsväg MYDIYCNC

Hej därTory på MyDIYCNC här. Idag vill jag visa dig hur du använder en mycket användbar bit av programvara från Autodesk kallas: Fusion 360. Med denna programvara kan du skapa enkla 3D-modeller till avancerade och komplexa 3D-modeller.Vad jag hoppas...

Att skapa konst från Scratch - "The gasell"

detta är typ av ett pågående projekt för mig, men jag har inte riktigt haft chansen att arbeta med det som för sent, vilket är mycket olyckligt. "Gasell" var min första skapelse, och jag gjorde det ett tag sedan så jag inte minns exakta detaljer...

Att skapa grundläggande planritningar från en arkitektonisk ritning i AutoCAD

dessa instruktioner hjälper dig att skapa tydliga och korrekta planritningar från komplicerade bygghandlingar. I dagens värld den enklare och mer koncis en ritning eller karta är, desto bättre och snabbare en person kan använda den för avsett ändamål...

Att skapa Hologram Illusion med anpassad grafik

Jag gjorde detta instructable efter att ha sett en liknande en här.Jag trodde att förutom visar hur man ställer in ett hologram illusiton jag kunde Visa människor hur att också skapa anpassade rörlig grafik för hologrammet.Jag provive en kort handled...

Att skapa texteffekter

Adobe Illustrator CS5 används för att skapa grafik och typ i vektorformat. Typ är också skalbar vektorgrafik och kan förbättras genom att lägga till effekter till den. Använda text från grunden och lägga till texteffekter att det med olika verktyg i...

Att skapa en inbjudan

Illustrator kan användas för att skapa personliga inbjudningskort för olika tillfällen. I den här modulen skapa en inbjudan med en uppsättning färgschema och text....

Att skapa Animerad text i mixer 2.7

Jag har alltid älskat att arbeta med datorer och animationer.På att upptäcka Blender, var jag beroende av att ta reda på det annat jag kundeskapa. Blender kan verkligen hjälpa digta dina drömmar till verklighet. Ändå i denna tutorial visar jag digHur...

Att skapa enkla vintage/grunge logotyp med "text jagare"

Idag ska vi göra en enkel vintage/grunge logotyp med "text jagare"Vad vi behöver:-Adobe Photoshop- Text jagare- Egna former-Två gratis teckensnitt: Franchise och gamlaBara ladda ner alla källor och låt oss börja! :)Steg 1: Psd. mall Först och fr...

Att skapa en Demon dräkt

jag är kund och vill utmana mig själv. Ofta, jag prova saker att inte jag ens säker på kommer att fungera. Denna kostym var en av de gånger som det fungerade ut ganska vackert.Denna kostym till mig var faktiskt byggdes 2004. Att vara ett fan av Hellb...

Att skapa & Carving fiskedrag ur kådan

Rasping eller snida beten av kådan är en teknik för att skapa anpassade lockar. Denna video följer processen att hälla Alumilite harts i allmänna formen på ett drag, sedan raspande det ner till önskad information. Denna användare har finjusterat denn...