Att skapa och hantera en dator game-projekt (2 / 8 steg)
Steg 2: Planering (berättelse/stil)
Ett namn är en viktig sak att valde. Jag valde dåligt, plocka "Defender" som min ursprungliga namn. 4 månader senare berättade någon för mig att "googla defender.exe producerar ett virus." Jag tillbringade sedan de närmaste månaderna besluta väder att ändra namnet. Det var en stor uppgift, som du har att nya varumärken allt från script headers till affischer till forum tråd titlar till spindelväv domännamnen. Så välj ett namn som berättar människor om spelet, inte är tvetydig, sedan Google den för att se om det har fattats av ett annat företag eller representerar något du inte vill att.
Du måste också komma med en berättelse.
Se till att du gör berättelsen-line trovärdigt och detaljerad. Det kommer att vara basen för allt senare i spelet. När du har ställt en berättelse, inte ändra det heller, om det inte finns en allvarlig invändning för den. Det är inte riktigt lika illa att ändra namnet, men det är fortfarande ett försök.
Att skapa en konsekvent stil är ganska viktigt. Ingen skulle drömma om att blanda 16 x 16 pixlar texturer med mycket bra 3D-modeller, helt enkelt eftersom effekten skulle vara så konstigt. Detsamma gäller för mindre saker. Plocka en övergripande stil och meddela detta till varje koncept konstnärer. Stilar kan vara saker som:
- Mörka industri
- Postapokalyptisk
- Ganska berättelse
- Cartoon
- retro-futuristiska
- daterad
När du utvecklar göra säker meny, modeller och texturer återspegla detta, annars resulterande spelet kommer inte passa ihop.