Att skapa och hantera en dator game-projekt (3 / 8 steg)
Steg 3: Detaljerad planering
En av dessa var registret.
När du köper ett spel ser du inte hundratals bilder, texturer och ljud i samma mapp som den körbara filen. Snarare de är prydligt sorterade i mappar med vettiga namn som "Texturer" eller "Ljud" planera detta är nyckeln till god utveckling. Som planerar hur du få modeller från datafiler i spelets filer.
Konkret och göra ett dokument som tydligt kommunicerar detta till gruppmedlemmar. Ta en titt på min blad för att se vilken detalj jag gick in. Saker som:
- Mappnamn
- Fil-typer
- Innehållet i datafiler
Du kan också planera en tidslinje, men jag skulle råda att vänta tills du är långt in i projektet. Det finns inget värre än att rusa för att möta en dead-line och behöva gå tillbaka senare och fixa upp en programmering klantigt. Ganska mycket allt tar längre tid än du tror. Jag hade planerat för mitt spel att bli färdig i ungefär ett år, nu kommer upp på den andra årsdagen, finns det fortfarande ganska lite att göra (men slutet är i sikte).
Även planera ut kommunikation med dina gruppmedlemmar. IRC är ett bra system, är fil-synkronisera med ett system som dropbox. Inrätta en webbplats är en bra idé om nu.
De nästa tre steg bör göras ungefär vid samma tid. Med dig gör tredje, som bitar av två andra är gjort av andra.