Bärgning Liquid Crystal skärmar (LCD-skärmar) (7 / 15 steg)
Steg 7: Kod för 16 x 1 LCD
Detta är koden för 16 x 1 14 och 16 pin LCD.
/*
LiquidCrystal bibliotek - Hej världen
Visar hur du använder en 16 x 1 LCD bildskärm. LiquidCrystal biblioteket fungerar med alla LCD-skärmar som är kompatibla med Hitachi HD44780 föraren. Det finns många av dem där ute, och du kan vanligtvis tala dem med 16-pin gränssnittet men detta är 16 x 1 LCD, 14 pin gränssnitt.
Denna skiss skriver ut "Hello World!" till 16 x 1 LCD.
*/
inkludera bibliotek-koden:
#include < LiquidCrystal.h >
initiera bibliotek med numrerar av gränssnittet stiften
LiquidCrystal lcd (12, 11, 5, 4, 3, 2);
void setup() {
Ange den LCD antal kolumner och rader:
LCD.BEGIN (8, 2); är 16 x 1, adressed som 8 x 2
lcd.setCursor(0,1); init höger sida
LCD.Home(); tillbaka till start
LCD.Clear();
Skriv ut ett meddelande till LCD-skärmen.
LCD.Print ("Hej wo"); skriva ut vänster sida
lcd.setCursor(0,1); gå till höger
LCD.Print("rld!"); skriva ut höger sida
blinkande markör
LCD.cursor();
LCD.Blink();
}
void loop() {
}