Barn Hot hjul bil matta (4 / 5 steg)
Steg 4: nu för programmering
int policered = 10;
int policeblue = 11;
int firered1 = 6;
int firered2 = 9;
int sharkred = 5;
int firesense = A2;
int policesense = A4;
int högtalare = A3;
int sharksense = A5;
#define vänta 1
#define tid 10 int freq = 0;
int sensorstate;
Annullera setup () {pinMode (policered, produktionen);
pinMode (policeblue, produktionen);
pinMode (firered1, produktionen);
pinMode (firered2, produktionen);
pinMode (sharkred, produktionen);
pinMode (firesense, INPUT_PULLUP);
pinMode (sharksense, INPUT_PULLUP);
pinMode (policesense, INPUT_PULLUP);
pinMode (talare, produktionen);
Serial.BEGIN(9600); }
Ogiltig loop () {/ / läsa statligt av tryckknapp värdet: sensorstate = digitalRead(policesense);
skriva ut värdet du läsa: Serial.println(sensorstate); Delay(1); om (sensorstate == 0) {för (freq = 150; freq < 1800; freq + = 1) {tonen (högtalare, freq, tid); / / pip pin, freq, tid delay(wait);} för (freq = 1800; freq > 150, freq-= 1) {tonen (högtalare, freq, tid); / / pip pin, freq, tid delay(wait);}} annat {tonen (talare, 0, tid);}}
Detta är bara den första talaren kodning. Det är mycket lätt att göra en annan siren buller på andra sensorn eller sensorer.
Där du se freq 1800 och Freq = 150 kan du enkelt ändra dessa nummer och du får en annan siren buller tillsammans. (Jag valde att göra siren ljud för polisstationen och brandstationen samt en låg ton för haj loopen)
Att göra lampor du använder exakt samma mönster som låter men istället för att använda freq du definiera upp högst upp som ett ljus i stället för freq. Till exempel kan du sätta #define light1