Bearbetning verktyg för Arduino (3 / 8 steg)
Steg 3: 1. programmet... Knapparna
Detta program är 4 knappar som kommer att skicka ett kommando till Arduino att låta den vet när en knapp trycktes. Som ni ser jag har det inrättats med 4 riktningar för en robot som jag gjorde (som kan vara min nästa instructable). Om du vill ha mer om koden bara be :)
import processing.serial.*;
Seriell port;
void setup() {
size(400,400);
frameRate(10);
println(Serial.list());
Port = ny Serial(this,Serial.list() [0], 9600);}
void draw() {
Fill(0,200,0);
rect (0,0, bredd/4, höjd);
Fill(0);
Triangle(0,200,50,100,100,200);
fyllning (200, 0,0);
rect (100, 0, bredd/4, höjd);
Fill(0);
Triangle(100,210,150,310,200,210);
Fill(0,0,200);
rect (200,0, bredd/4, höjd);
Fill(0);
Triangle(200,100,300,150,200,200);
fyllning (55,100, 23);
rect (300, 0, bredd/4, höjd);
Fill(0);
Triangle(400,210,300,260,400,310);
mouseOver(); }
void mouseOver() {
IF(mousePressed) {
om (mouseX > 0 & & mouseX < 100) {
om (mouseY > 0 & & mouseY < höjd) {
println ("1st rektangel");
port.write("1"); }}
om (mouseX > 100 & & mouseX < 200) {
om (mouseY > 0 & & mouseY < höjd) {
println ("2: a rektangel");
port.write("2") ;}}
om (mouseX > 200 & & mouseX < 300) {
om (mouseY > 0 & & mouseY < höjd) {
println ("3rd rektangel");
port.write("3") ;}}
om (mouseX > 300 & & mouseX < 400) {
om (mouseY > 0 & & mouseY < höjd) {
println ("4. rektangel");
port.write("4") ;}}}