Blandning och mixning: The Ultimate Guide till Digital musikproduktion (8 / 8 steg)
Steg 8: Lära sig några vanliga musik termer
Denna lista innehåller en massa vanliga termer som kastas runt i musik sfären. Göra en snabb "Ctrl + F" för att söka på sidan och se om ordet du letar efter finns här.
Ordlista:
ADSR (Attack, förfalla, upprätthålla och släpp): Ett paraplybegrepp som omfattar de fyra huvudsakliga attribut av en anteckning. Tänk på ADSR som de fyra stegen i trycka på knappen på ett piano tangentbord.
- Attacken är hur snabbt en anteckning når sin topp volym. En snabb attack är ett skarpare ljud och längre attack innebär att ljudet kommer sakta tona in.
- Förfall är hur lång tid det tar för noteringen att släppa från peak volymen kritan är förfall volym.
- Sustain är hur lång anteckningen stannar på det är normal volym.
- Utgåvan är hur lång tid det tar för noteringen att gå från normal volym till ingenting efter nyckeln släpps.
Som en belysande (och något bristfällig) illustration: Låt oss säga att du slår på en tangent på ett piano, och Håll ner. Hammaren inuti träffar strängarna, skapa en snabb, högljudd attack -tid. Ljudet kommer snabbt att förfalla till en normal volym, där det kommer att dröja för det är upprätthålla varaktighet (eftersom fingret håller ner piano-knappen så att den kan vibrera fritt). Nu du släppa nyckeln, stränger stängs och den tid det tar för att gå från bevara volym eller ingen volym är den frige tid.
Arpeggio ("arp"): ett arpeggio är helt enkelt en sekvens av anteckningar som är ordnade i oktaver. Exempelvis skulle en 3 oktav "upp" arpeggio på C# 3 (tredje C# nyckeln på piano) börja på C# 3, sedan spela C# 4, sedan C# 5, och starta sedan tillbaka över igen på C# 3 tills nyckeln släpps. Likaså skulle en 3 oktav "down" arpeggio på C# 3 spela C# 3, sedan C# 2, sedan C# 1, och sedan börja cykeln om igen. Brutna ackord har vanligtvis alternativen för en "upp" arp, "down" arp, "upp och ner" arp, och "random" arp.
Chorus: en effekt som använder en kombination av förseningar och tonhöjd flytta för att skapa en illusion av flera instanser av samma instrument.
Klippning: audio distorsion som uppstår när volymen eller få försöker överskrida anlagen av hårdvara/mjukvara. Klippning bör undvikas till varje pris.
Kompressor: en effekt som jämnar ut musik genom att öka låga volymer, och minska höga volymer, vilket minskar den övergripande skillnaden mellan det mest högljudda ljudet i musiken och mjukaste ljud i musiken.
Försening: Ett finare ord för "echo" effekt. Echos kan ändras för att bli starkare, mjukare, kortare, längre, etc.
Dynamics: volymen av en anteckning.
Utjämning (EQ): utjämningsladdning är en teknik för att ändra egenskaperna i ljudbilden att accentuera eller förringa vissa frekvenser. EQ'ing kan utföras på enskilda instrument (som ökar avancerade ljud spektrum att göra en Hej-hattar en liten fuller), eller en låt som helhet (att slutföra övergripande "känslan" av en melodi). EQ'ing är oerhört viktigt att förhindra klippningoch att hålla totalt ljud av låten blir alltför "lerig".
Fader: en glidande (eller roterande) form av volymkontrollen.
Flanger: En effekt som del av produktionen tillbaka ingång, som är delvis matas tillbaka in i produktionen, och så vidare. Detta skapar s.k. resonans (se "resonans"), som betonar de toppar och dalar av ljudet.
Få: hur mycket programmet ändrar en signal. Hög förstärkning innebär stora mängder av ljud.
Gating: en effekt som visar volymen upp och ner i en känd takt. Detta gör en "stamma" effekt som kan användas på många olika ljud.
Hertz: skala för att mäta graden av ett ljud. Det hörbara ljudspektrumet är mellan 20Hz och 20.000 Hz (också representeras som 20kHz). I själva verket ignorera vanligaste median spelarna allt under 20Hz och över 20, 000Hz, så det är klokt att ta bort några ljud utanför dessa frekvenser att spara minnesutrymme. Basljud är nära botten på 20 Hz gällt frekvenser finns nära 20, 000Hz.
Mixer: enhet/plugin som tar alla ljudfiler och gäller effekter för dem. Mixern är där alla ljud routas genom innan utgång till en högtalare.
Panorering: panorering hänvisar till stereoutgången på musik. Om du panorera ett instrument till vänster, blir det mer hörbar i den vänstra högtalaren, och mindre hörbar i den högra högtalaren. Likaså om du panorera ett instrument till höger, blir det mer hörbar i den högra högtalaren, och mindre hörbar i den vänstra högtalaren. Panorering kan du lägga till några "space" till din mix genom att ge instrument egna positioner i stereo utgång, att göra det att låta mer dynamisk och skiftande. Basar och kick trummor är nästan alltid placerad i centrum, medan högre instrument och hattar är vanligtvis panoreras vänster eller höger. Brist på panorering kommer att ibland göra musik ljud fördunklade eller leriga, eftersom alla ljudfiler försöker upptar samma stereo område.
Pitch: den relativa "höghet" eller "låghet" på en lapp.
Phaser: En effekt som flanger, en phaser purposefully betonar olika toppar och dalar i ett instrument hörbara ljudspektrat. Toppar och dalar ställning ändras över tid, skapa en "glidande" effekt.
Resonans: hänvisar till synkron vibrationer i ljudet, hänvisar också till hur mycket ett ljud betecknas som djupt/full.
Efterklang ("reverb"): En effekt som använder algoritmer för att efterlikna ljudet reflektioner av stora rum, korridorer, etc. Mer kraftfull reverb plugins kan även låta du välja numret på väggarna i det virtuella rummet, storleken på rummet, och om "väggarna" återspegla mer höga frekvenser eller låga frekvenser.
Tremolo: Ett tremolo är en snabb variation i tonhöjd eller volymen av en notera, att skapa en liten "vingla" ljud till en anteckning.
Hastighet: som dynamik, velocity hänvisar till volymen av en anteckning. Det används dock oftast att hänvisa till den faktiska volymen i en anteckning, snarare än den avsedda volymen av en anteckning.