Blåsa nytt liv i det gamla motionscykel (4 / 4 steg)
Steg 4: Kör programvaran
En viktig funktion i programmet är att den använder python betning för att göra landskapet laddar snabbare. Men ättikslag filerna lagras inte och hämta från github (eftersom de är specifika för typ av python som används). I stället genereras de som en one-off första jobbtid körs programmet. Detta tar några minuter på Raspberry Pi (sätt vattenkokaren på!) se också varning under i alternativen under ändra scener-menyn.
Programmet bygger mycket av "vanliga" funktionerna i http://pi3d.github.io så om du är intresserad av detaljerna som är ett bra ställe att börja. Emellertid är de av avgörande betydelse:
- Kamera objekt som rör sig runt och vänder beroende på insatsvaror från GPIO stift (om det finns några) och nyckel pressar (om det finns ett tangentbord) sin position och rörelse beror också på...
- ElevationMaps. Dessa modell gräs, stenar, snö, vatten etc och var och en tar minst två bilder för att generera det. En gråskala höjd bild och en färgad textur med möjlighet för normala kartläggning detaljerade gupp och en reflektion.
Den version som jag har lagt upp innehåller tre olika landskap: karst, fjordar och alpina och varje har sin egen uppsättning av variabler i en fil som importeras till Scenery.py (karst.py fjords.py alpine.py) samt en sub-katalog som innehåller filerna bild och 3D modell obj.
Det finns ingen anledning varför du inte kan göra din egen version genom att kopiera och redigera en av befintliga. Observera att höjden karta filer måste vara 33 x 33 med edge pixel värden på samma sätt som i utkanten av angränsande karta annars det blir sprickor och diskontinuitet mellan kartorna.
När en ny uppsättning landskap är laddad (se menyn åtgärder nedan) kontrolleras för att se om det finns en fil som heter map00.pkl och om det inte går igenom hela listan med objekt i scenen och genererar nya ättikslag filer. Så om du ändrar något (en textur eller höjd bild) du behöver ta bort filen map00.pkl ättikslag kraft regenerering.
knappar och tangenter
Om knapparna är ansluten till GPIO då ger ett tryck på antingen knappen en impuls till kameran rotationshastighet. Så kan du styra! Knapparna är inställt på endast upptäcka en förändring så att hålla dem nere inte upprepar den roterande effekten. Men kommer om du trycker på en knapp och det upptäcker att andra knappen redan deprimerad programmet in menyläge. I menyläge väljer vänster knapp stegen genom alternativen och höger knapp:
["Avbryt", "noll statistik", "alpin", 'fjordar', 'karst","sluta"]
Om tangentbordet är ansluten så W kan användas för att kränga, en kommer att start och steg genom menyn, B kommer att välja menyalternativ, kommer Esc sluta
NB först gången du ändrar landskap animeringen kommer att frysa medan nya objekt som landskapet är betade, inte panik.