Bödel - 3D och interaktiva (3 / 10 steg)
Steg 3: Bödel - skapa siffran
Bödel - figur
Hangman siffran är huggen ur ett enda block av trä. Jag fann detta vara det bästa sättet eftersom du alltid har massor av material att hålla carving och det säkerställer delar och lederna passar perfekt när du skär dem isär.
Först, antingen på fri hand Rita siffran på blocket eller du kan hitta en siffra online, skriv ut det och spåra eller limma den på blocket. Jag gjorde detta med både front- och profiler av min figur. Nästa, skär bort alla överflödigt material runt din figur. Använd tabellen såg för att skära ner ditt block till precis vad som behövs. Detta lämnar du nog överflödigt material för att bygga galgen senare. Slutligen skär bort det återstående materialet runt figuren, försiktigt så att inte komma för nära dina rader. Om du har en, gör en bandsåg detta jobb bäst; annars kommer att din coping såg fungera bra.
Nu rista. Detta är en gradvis, men verkligen njutbar process. Jag är en amatör carver, så jag ska ge er några av mina egna amatör tips. För ytterligare kunskap kolla början carving, eller detta instructable.
-Jag gillar att ha en referens bilder nära till hands att jag regelbundet hänvisar till som jag rista.
-Jag använder också kontinuerligt en penna för att markera min carving, identifiera i linje med axlarna eller där lår och Vader möts. Detta hjälper till att bibehålla form och proportion.
-Glöm inte att kliva tillbaka. Det är verkligen lätt att fastna snida ett område precis rätt, och innan du vet det, det är mycket mindre än allt annat. Jag föll in i en rytm av carving allt lite och går vidare, så att ingen ett område av figuren var betydligt före resten.
-Eftersom detta var nytt för mig, väljer jag att starta carving form på siffran direkt, (rundningen på armar och ben, kurvan för låren) som gjorde att jag snabbt fick en siffra med 2 x tjock lemmar som önskat, vilket jag sedan ristade till slutlig storlek. Jag är säker en bra carver kunde bekvämt skala bort mycket mer material snabbt, ta ner det till nära slutlig storlek innan forma det, men detta sätt fungerat bra som det tillät mig att få en känsla för kniven och trä, göra misstag och nästan skapa en praxis siffra.
Slipning
Slipa din figur som börjar med 80 grus och arbeta uppåt. (Spara din slipdamm! Det är praktiskt senare.) En 80 grus kan ta bort en massa mjuka basswood bråttom dock, men är utmärkt för snabbt utjämning upp rundor som axlarna. Det kommer att bli svårt, men kritisk till sand med säden, jag inser att det är standard, men basswood är så mjuk och ljus finkornig slipning varumärkena verkligen sticker ut i efterbehandling. Också, eftersom detta är en 3D figur i massivt trä, du ska slipning ändträ, edge korn och ansikte korn alla blandning i en annan. Heck, är huvudet ganska mycket en sfär. Om någon har några bra tips för detta, skulle jag verkligen uppskatta dem. Jag har hört några bildhuggarmaskiner säga att slipning är det pris du betalar till glädje för carving.
Separera siffran
Rista så mycket som du kan innan separera benen, den mer färdiga det är, desto bättre lederna radas upp och den mindre "öga-balling' måste du göra senare.
För att avskilja, markera alla din nedskärningar på siffran, vilket gör dem som raka och symmetrisk som möjligt. Säkra siffran i din vice eller med klämmor, med en handduk/filt för att skydda träet. Skär försiktigt dina rader, och se till att hålla ett öga på var bladet är på båda sidor av figuren som du går. Slipa din nedskärningar med sandpapper på ett block, försiktigt så att inte sand för mycket eller för att ändra vinkeln på skära, regelbundet kontrollera din gemensamma och se till att bitarna fortfarande matcha upp fint.