Böjda Kerf bockning del 2 (2 / 5 steg)
Steg 2: Mätning av krökning
Denna teknik använder Rhino https://www.rhino3d.com/ och gräshoppa http://www.grasshopper3d.com/, en visuell programmeringsmiljö för Rhino. En kopia av min gräshoppa fil kan laddas ner på denna sida.
Det första steget är naturligtvis att mäta krökningen av din yta. Lyckligtvis har gräshoppa en inbyggd funktion för att göra detta. Ingångarna är en yta och UV (s) på denna yta. Utgångarna är flygplan normalt att de punkter, Guassian krökning och medelvärdet krökning på varje punkt. Om man tittar på resultatet av medelvärdet krökning, blir det ett talintervall både positiva och negativa. Detta beror på att krökningen är jämfört med en vektor, vanligtvis i den positiva Z-riktningen.
För att skapa ett galler gångjärn, vill vi inte veta krökning på varje punkt, men förändringen i krökning över ytan. Områden med mycket små förändringar kan ha bredare och mindre flexibla gångjärn, medan områden med mycket förändring behöver tunnare och mer flexibla gångjärn. Det gör jag mäta det relativa avståndet mellan varje krökning värde och sedan mappa dessa värden i en rad av 0 till 1. Detta sätt 0 innebär ingen förändring och 1 innebär maximal förändring.