Böjda Kerf bockning del 2 (3 / 5 steg)
Steg 3: Morphing ett rutnät med krökning
Nu har jag en 3D-yta med ett raster av punkter och värden för förändring i krökning för varje punkt. Nästa jag vill flytta punkterna i min rutnät baserat på min krökning värden så att punkter med större krökning kommer närmare tillsammans. Jag skrev ett Python-skript för att stegvis lägga till varje krökning värde och åter mappas dessa värden för att matcha domänen för mitt yta. Detta sätt varje värde ligger på ytan proportionellt till krökning värdet. (Obs: Jag är inte mycket bra programmerare, så min metod inte kanske bäst).
Nästa jag vill rulla (platta) min Enkelkrökt yta och använder min morphed UV-koordinater att ytan. Rhino har ett kommando för att rulla ihop en yta (yta > rulla Enkelkrökt Srf). Med upprullad ytan, jag använda min morphed rutnät och använda PANELNING verktyg för att förvandlas ett 2D mönster av kurvor till varje cell av nätet.
Inställningarna i början av definitionen kommer att ändra mönstret för laserskärning. U är antalet divisioner i U riktning (parallellt med nedskärningar). V är antalet divisioner i V riktning (vinkelrätt mot nedskärningar). Vanligtvis kommer du ett mindre antal i U riktning och större i V riktning så att ditt galler springs är längre och mer flexibla (detta kan vara mathmatically tillämpas men jag kommer att tala om det i det sista steget). Domän start och domän slutet reglagen påverkar hur krökning värdena är åter mappade, och i sin tur, omfattningen av hur de har förvandlats. Värden för 0-1 tenderar att göra mönster som är alltför nära varandra att laser cut. Anger domän slutet till någonstans mellan 0,4 och 0,6 brukar fungera bäst.