Början Microcontrollers del 11: Timers, räknare och mikrokontroller klockan (1 / 1 steg)

Steg 1: Koden

#include < avr/io.h >
int main(void)

{DDRB = 0b01111111;
PORTB = 0b00000000;
DDRD = 0b01111111;
PORTD = 0b00000000;
TCCR1B | = 1 << CS10 | 1 << CS11;
int LEDNumber [2].
While(1)
{om (TCNT1 > 2232)
{

TCNT1 = 0;
PORTB = 1 << LEDNumber [0];
LEDNumber [0] ++;
om (LEDNumber [0] > 6)
{

LEDNumber [0] = 0;
PORTD = 1 << LEDNumber [1].
LEDNumber [1] ++;
om (LEDNumber [1] > 6) LEDNumber [1] = 0;

}

}

}

}

Se Steg
Relaterade Ämnen

Början Microcontrollers del 2: Att skapa ett SPI gränssnitt från programmeraren till mikrokontroller

Hej, hoppas vi du gillade del 1 av början Microcontrollers. Vi ska flytta i del 2 och börja prata om gränssnitt och hur du får din microcontroller att kommunicera med en dator.Så, vid denna punkt, du bör känna till begreppet mikrokontroller (MCU). Du...

Början Microcontrollers del 6: Skriva det första programmet till vända på en LED

Jag vet att du är redo att skriva det första programmet. Du har gått igenom en hel del hittills! Medan vi i frågan, låt oss sammanfatta händelserna. Du gick ut och köpte Atmel AVR mikrokontroller för att förstora. Jag valde theATMega32 för min använd...

Början Microcontrollers del 9: Knappen och programvara Debouncing metoder

I denna del av handledningen kommer att vi diskutera knappen och programvara debouncing.Vi vill studera knappen debouncing första och i detalj så vi har en god förståelse för vad det innebär. Knappen debouncing är viktigt och bör inte vara undervärde...

Början Microcontrollers del 13: Intro till LCD gränssnitt

Mikrokontroller är en underbar bit av ingenjörskonst och det kan göra många saker (med hjälp av några bra programmering), men det är fortfarande en ogenomskinlig svart låda. Om du vill att dela information, eller visa dig vad det försöker göra det, m...

Början Microcontrollers del 12: Intro till avbryter

I denna del av handledningen vi prata om avbrott arbeta till exempel med räknaren. Avbryter förbättra mikrokontroller i stort sätt. Avbryter göra din program reagerar på hårdvaran i microcontrollers, vilket kan vara en reaktion från circuit utanför m...

Början Microcontrollers del 8: Lägga till en knapp till mikrokontroller och göra det göra något

En mycket enkel och lätt sätt att tillhandahålla för mänsklig interaktion med mikrokontroller är att infoga en knapp i kretsen. Att kommunicera med datorer som använder två viktigaste inmatningsenheter: musen och tangentbordet. Ett tangentbord är ing...

Början Microcontrollers del 3: Överföra ett Program till mikrokontroller (drivrutiner)

Välkommen till del 3. Detta är en mindre handledning som kommer att behandla helt enkelt laddar drivrutiner se till din programmerare kan kommunicera med datorn ordentligt.Observera att ibland TinyISP och USBAVR enheter nu kommer förladdad med Window...

Början Microcontrollers del 5: Provning programmeraren och bygga den första kretsen

Så långt, bör du ha alla mjukvaran installerad och konstruerade det gränssnitt som kommer att ge en bekväm anslutning från programmeraren till mikrokontroller (MCU). För nästa steg måste en skärbräda (de med siffror är mycket bra), en LED och ett mot...

Början Microcontrollers del 4: Installera programmering miljö (WinAVR)

Välkommen till nästa steg i vår serie. Vi kommer att introducera några grundläggande programmeringselement nu. Denna handledning är helt enkelt om hur du installerar din programmeringsmiljö. Den programmeringsmiljö som vi kommer att använda kallas Wi...

Början Microcontrollers del 7: Omarbetning av det första programmet att göra LED blinkar

Du har skrivit det första programmet, som visade på en LED. Ja, det var spektakulärt! Tja, inte riktigt, men låt oss införa lite galenskap till LED. Vi ska ge det en "bipolära" personlighet genom att blinka. Då vi kliver upp ett snäpp och gör de...

Börjar Microcontrollers del 1

Detta är först i en lång rad av tutorials syftade till att ge Nybörjarguide och handledning kring Atmel AVR Atmega32 mikrokontroller. Jag kommer att visa dig, genom exempel och projekt, hur program och tillhandahålla funktioner för denna mikrokontrol...

Hur man öppnar en Honda CB/CX/GL stil varvräknare och hastighetsmätare

en dag medan ridning min 1981 Honda GL500 hade jag miss-lyckan av att ha skruvarna som håller ratten inför min varvräknare FN-tråd sig efter 29 år av vibrationer och orsaka ansiktet för att snurra runt fritt i fodralet. Tyvärr så är inte helt enkelt...

En början guide till designa ett teater rummet och Star tak

I have been wanting a dedicated home theatre room for about 15 years. Jag äntligen har en nu och det är en dröm. Det är inte bäst eller mest dyr men ser ut som det är en hög slut teater rum jämfört till rum omkring $50, 000 eller mer. Jag har en vän...

Protetiska helmask - del 1 skulptera, mögel och gjutning

Hej allaSyftet med detta instructable är att ge dig en inblick i hur man skulptera och kastade en grundläggande en bit latex helmask.Det finns många olika tekniker att göra masker och protetik med två halva kastar, injektion, papper mache och så vida...

Bygga en lövträ räknare och en Media står

Detta media stå funktioner en vacker lövträ topp, Svarvade avsmalnande ben, matchande trä rattar och en vit bas. Jag byggde denna TV-ställ att hysa mina högtalare (på sidorna, liksom på hyllan), och dölja saker bakom dörrarna. Det finns flera olika d...

Latex Mask del 1: Huvudet mögel och lera skulptera

detta är del 1 av en Instructable som visar dig hur man gör en latex mask. Så småningom kommer vi med en lera skulptur, gjutning i gips, och sedan hälla flytande latex av den och sedan dra ut den sista masken. Men innan vi kommer till den punkten, bö...

Lätt grundläggande jästdegsbotten för Pizza, öknar och middag Rolls

Denna deg är snabb, är det lätt och bäst av allt detta recept kan användas för mer än bara bröd eller pizza. Detta är en bra allt i ett recept och kan användas till att göra vad som helst från kanelbullar, middag rolls, bröd med mera. Från början til...

Ha kul med en miniräknare och en vän (mente för skolan, men fungerar överallt)

detta är min första instructable, så bli inte alltför förlåtande, det är bättre att lära sig från kritik än inte lära sig alls.Fortsätter, det senaste året jag befann mig i ett annat skrivbord från det jag var i året innan, och med en annan deskmate....

Skapa ditt första spel: Del 1: skapa karaktär och rörelse

i detta Instructable, vi kommer att titta på att skapa ett enkelt spel med Flash Professional 8. Detta är den första delen av många och varje gång, vi kommer att göra spelet mer och mer komplexa. Jag kommer att se till att du förstår varje del helt....