BUGGO Arpeggio Synth (13 / 16 steg)
Steg 13: En snabb promenad genom koden
I rutinen installationsprogrammet läses 12 kapacitiv keys som utgångspunkt. Av någon anledning 1 kapacitiv stift alltid läser lite högre än andra, så jag var tvungen att skapa en originalplan i början vilket är sannolikt den rätta sak att göra ändå.
12 cap knapparna är läst och jämfört med baslinjen. Om de överskrider baslinjen (vilket innebär att de är beröring) lagras deras stater i en matris. Denna matris är sedan kopieras till en annan, som jämförs nästa gång genom öglan för att avgöra om mönstret har ändrats.
Alla 12 keys har ett notvärde som kan uppdateras någon gång. Den uppdateras på olika punkter som när du vrider ratten styr basnot eller när du väljer en annan skala. Den är fylld från matriser av skalor som är 1 (hela ton) och 0 (semi tonar).
Från antalet tangenter höll ned, tilldelas ett nummer av beats. Tempot är härlett från en formel med tempo vredet. Tempot varierar från 60bpm upp till 180bpm. En millisekund timer jämförs för att se om vi har passerat "intervall", hur lång tid en beat tar. Om det har, intervallet återställs och vi kör genom utlöser de lämpliga trumljud baserat på vad beat vi på och spela lämpliga anmärkning och baston som hålls ner. Lysdioder är uppdaterade. Loopen tonar ständigt lysdioder med ett visst belopp varje kör igenom. Detta kan du öka deras ljusstyrka med små mängder som deras nyckel är beröring och slingan tar hand om fading dem tillbaka ut i bakgrunden.
Insidan av beat slingan är också den villkorliga som säger att om i låten-läge, spela den rätta tonen från matrisen med den aktuella låten vi är på. Kattens armar utlöses för att gå fram och tillbaka i beat slingan också.