BUGGO Arpeggio Synth (12 / 16 steg)
Steg 12: Låten läge (speldosa)
Eftersom jag redan hade ca 6 låtar definieras, beslöt jag att upp array resolutionen till 96 trappsteg, som tillät mig att "double" nuvarande låtar genom att sätta vilar mellan varje ton, och sedan ersätta vilar med andra accent anteckningar som behövs. Detta fungerade bra, men jag tror inte var värt besväret i ljud. Varje låt hade också separat bas och trumma spår, så det var 36 långa kedjor (melodi, bas, trummor). Någon gång jag körde slut på minne, som orsakade bara rutan att göra konstiga saker. Jag tappade bas spåret och gjorde den bas spelet algoritmiskt. En baston motsvarande till Obs-melodi spelas helst det är en kick drum ljud. Det fungerar tillräckligt bra. Melodierna drogs från många olika platser som sagt (ibland listat ut på ett piano tangentbord för hand), men trumman spår var alla skapade från grunden. Jag kom till en punkt där jag kunde följa numrerar av varje melodi och sätta ihop en kick/snara/klappa mönster som serveras sången. Kanske.
Vad jag fann intressant är att nästan alla barn låten verkar spelas på hela anteckningar (de vita tangenterna). Ett undantag var på tre små kattungar (känd som mark kattungar i min kod) - Jag var tvungen att sätta en liten kludge kod i rutinen låten som sade "om det är den här låten, och denna anteckning, spela detta noterar istället" att spela en skarp ton.
I låten läge väljer trycka på någon av tangenterna 12 ett av de 12 låtarna. Det startar inte över i början av låten heller. Den tar upp vid den punkt där föregående låten var. Detta kan du skapa några intressanta mixar och "play" låten läge genom att välja olika låtar i realtid.
Det finns också en slumpmässig "ljus show" av lysdioder som går längs med beat och ändras när du går till en annan sång. För närvarande finns det 5 olika shower. Jag kommer att utöka det vid ett senare tillfälle att innehålla mer.