Burn ratten - Airwheel med integrerad biometri och belysning (8 / 14 steg)
Steg 8: Biometri & OLED-skärm
Biometrisk (fingeravtrycksläsare)
GT-511C1R fingerprint reader jag valt från Sparkfun var mycket lätt att integrera, med tanke på tillgången på en Arduino bibliotek och många kodexempel på nätet (inklusive denna stora Garage dörren Instructable). Jag valde den GT-511C1R över dess syskon GT - 511C 3 helt enkelt för pris och användning fall. Den dyra 511C 3 har 10 x fingerprint lagring, men är i övrigt identisk med GT-511C1R. Både läsare rock samma seriella gränssnitt med 360º fingerprint erkännande och identiska positiva/negativa acceptans prestanda.
Inskrivning
För den första registreringen, jag lade till logik till check för antalet inskrivna fingeravtryck på enheten. Om detta nummer är 0, ska den börjar den första registreringen av den första fingeravtrycket istället för att be för autentisering. Efter det finns det inte ett sätt att börja inskrivning utom för att uttryckligen kör funktionen EnrollFingerprint() i händelsen setup() livscykel tillfälligt.
Framtida förbättring: Utnyttja på magnetisk reed switch för att påbörja registrering, när den utlöses efter att autentiserade körläge.
OLED-Display
128 x 64 pixel OLED display jag använt är mycket flexibel, den kan styras via 3.3-5v TTL signaler och stöder SPI eller jag2C-protokoll. Att spara en arduino pin och eftersom jag inte behövde den snabbaste uppdateringsfrekvensen, jag valde jag2C-gränssnittet. Detta krävs lödning två byglar kuddar tillsammans på baksidan av Adafruit displayen (bilden).
Stöveln bild
Skapa anpassade stöveln bild bilden, skapa en monokrom bitmapp i bilden redaktör för val (god ole hederliga BMP), och köra det genom Img2Code java-programmet i Adafruit_GFX bibliotek tillgängliga från deras Github. Detta kommer att producera en hex bytematris som är en binär representation av bilden i koden. Detta kommer att lagras i PROGMEM utrymme på arduino så det inte snabbt förbrukar alla våra SRAM. En fullständig 128 x 64 bild är 1kB i storlek, vilket inte är enorm när i de 28kB program utrymme, men enorma om kvar i den futtiga 2,5 kB SRAM. Jag har lämnat både min stöveln bild och mindre strålkastare bilden i den Arduino projekt bifogas detta Instructable så kan du se den faktiska definitionen och användningen av dessa byte matriser.
Vidare Visa lärande
Resten av ritning koden i projektet och någonting annat tillgängliga kan hittas på denna stora tutorial från Adafruit om hur du använder deras OLED-displayer med sina egna bibliotek.