Bygga en elektronisk polyhedral die (14 / 15 steg)
Steg 14: Schematisk och teori
Belysning i visas
Displayen består av två par 8 lysdioder. En ledde för varje av de sju segment i en siffra och en för decimaltecknet. Alla dessa 16 lysdioder har en separat anod (positiv stift) och varje siffra har en enda katod (negativa pin) delas av 8 lysdioder i denna siffra.
Micro controller har inte tillräckligt stift att köra varje LED separat och Läs knapparna men eftersom det mänskliga ögat reagerar mycket långsammare än den micro controller, vi kan dra nytta av den POV (ihållande vision) effekten. Detta innebär att vi snabbt kan växla varje siffra på och av i svängar så snabbt att det ser ut som om de båda är på hela tiden.
Det gör är varje segment kopplad till en särskild PIN-kod. dvs. Segment A för båda siffror är kopplad till stift 12, segmentet B för båda siffrorna är kopplad till stift 13, etc. För att lysa upp ett visst nummer på vände en siffra stift 8 stiften ställs i den lämpliga mönster (hög för på, låg för off) och katoden för att siffran är låg. Detta gör att nuvarande flöda genom alla rätt lampor. På samma gång ligger katoden högt för den andra siffran. Eftersom LED dioder, kan ström flöda bara ett sätt och så alla segment på den andra siffran är avstängda.
Efter några millisekunder displayen slås tillbaka av genom att ange är katoden hög, alla segmenten återställs för den andra siffran, och att siffran påslagen genom att ändra dess katod till låg.
Denna process upprepas många gånger varje sekund, vilket ger en illusion av att båda siffrorna är på hela tiden.
Slumptal
Få en dator att tillförlitligt generera ett slumptal är förvånansvärt svårt. I stället för att ens försöka, kan denna enhet användaren omedvetet plocka slumptal. En räknare lägger ständigt till en till det värdet, hundratusentals gånger en andra. När rulle "knappen" utlöses är numret tittade på och används för att göra slumptal. Detta sätt slumpmässigheten för händelsen bestäms av när knappen utlöses på en skala sätt alltför bra för en människa att kontrollera.
Power management (eller, där är växeln borta?)
Förutom slumpmässiga nummer räknaren, är enheten ständigt räknar tid sedan den senaste gången någon av de två knapparna trycktes. Efter några minuter av inaktivitet, kommer enheten lägga sig att sova i en extremt low driver funktionsläge. I det här läget nästan all aktivitet upphör och om mina beräkningar har rätt, batteriet räcker 30 eller 40 år medan sömn. Sedan min tidsmaskin projekt inte har fått mycket långt, jag har inte kunnat testa denna teori.
I detta läget är enheten fortfarande kan upptäcka om stift 6 är kortsluten och konfigureras för att vakna upp om detta någonsin sker. Således, att trycka på knappen increment kommer vakna enheten och det kommer att fortsätta på sin väg.