Coding slumpmässighet (1 / 4 steg)
Steg 1: Basic-Program
Här bifogas en fil för grundläggande Arduino kod som sprang roboten ursprungligen. Roboten har tre ultraljudssensorer, en motstående front och en var vinklat 45 grader åt vänster och höger. Om den känner ett hinder framme, det slutar, blir det främre hjulet åt vänster, ryggen upp i 3 sekunder, vänder framhjulet tillbaka rakt fram och rör sig framåt. Om den känner något till höger, visar det till vänster tills den inte längre känner något till höger; och om den känner något till vänster, visar det till höger tills den inte längre känner något till vänster.
Nu föreställa sig roboten är i en låda. Eftersom det alltid reagerar samma till varje möte där den känner ett hinder, roboten kommer att falla i ett mönster av upprepande är det samma motioner om och om igen. Och faktiskt, när jag bara låta det gå till springa runt mitt vardagsrum, det verkar alltid hamna på en plats där den gör exakt det - upprepa samma mönster av rörelse. För att citera Homer Simpson, "Tråkigt!"