Coding slumpmässighet (2 / 4 steg)
Steg 2: En tillfällig åtgärd
Så nu Låt oss kasta en liten oförutsägbarhet i programmet. Vi använder en slumptalsgenerator och en formel för att avgöra om det antal valt är udda eller jämnt att nästan kasta ett mynt. Sedan använda if-else-satser, kan du bestämma vad händer om myntet är krona eller klave. Nu jag har läst att datorbaserad slumpgeneratorer är inte riktigt helt slumpmässigt. Så medan vi inte kan riktigt genererar slumpmässiga beteende, ändras robotar beteendet på ett sätt som inte kan förutsägas genom observation, vilket är tillräckligt nära för att slumpmässigt vid tillämpningen av detta experiment.
I denna version av koden, jag har infogat en tillfällig åtgärd. När roboten stöter på ett hinder rakt fram, om slumptal genereras är även it kommer tillbaka upp till vänster. Om slumptal genereras är udda, kommer det tillbaka upp till höger. Så borde varje gång roboten stöter på ett hinder rakt fram, det finnas en 50% chans att det antingen stöd upp till vänster eller till höger. Tillräckligt slumpmässighet att göra det lite mer intressant!