Craft Cymatics: En avkänning sand dispenser och vibrerande ljud plattan (22 / 23 steg)
Steg 22: Fånga värden med ControllerMate
Gametrak värden varierar från 0 till 2 048, men vi bara krävs en upplösning på 0 till 127 att styra den första data byten av pitch bend MIDI-händelser i logik. Öppna ControllerMate och montera din Controller Mate lapp för att hantera den Gametrack z-input (Följ detta diagram)
Här är en förklaring av bifogat diagram:
Z-värdet är för det första mappas till värden från 0 till 127 och kalibreras.
(Dessa värden skickas sedan genom ett MIDI-bank Välj objekt för patch felsökning avsikterna bara.) Värdena är sedan skickas till ett Obs generation objekt och mappas till första och andra data-byte (pitch och hastighet, som vi behöver bara ett värde på Apple Logic slutet). Dessa Observera händelser måste utlösas, så en strobe bränder på händelser när den upptäcker en förändring i
värdet från z ingång. Det är värt att notera att noteringen på händelser inte eld om Obs objektet i plåstret har en anmärkning längd som är längre än den booleska switchen. Följaktligen anteckningen
längder har varit anges till 0.1 sekunder. Dessa anteckningar sedan avlyssnas i logik och brukade pitch böja en genererade sinusvåg.