Designa och skriva ut 3d-modeller (1 / 6 steg)
Steg 1: Konfigurera programmet modellering
Jag gillar alltid att arbeta i statistik. Även om jag är amerikan, tycker jag att mått göra designprocessen lättare och det underlättar skalning modeller. Det är också lättare att arbeta i små skalor med millimeter i motsats till inches. Detta är användbart inte bara för att många 3d tryckta modeller är små och/eller detaljerad, men det hjälper dig att hålla dig medveten om din maximala väggtjocklek och andra mätningar, som jag kommer att diskutera senare.
I 3ds Max, det är mycket lätt att ändra inställningar för enheter. Helt enkelt gå på Anpassa > enheter installationsprogrammet. Det kan du ändra vilken enhet kategori du vill arbeta i, samt vilken enhet kommer att basenheten. (Basenheten är vilka specifika enhet mått baseras runt. Exempelvis om jag har min bas enhet inställd cm och jag skapa en 1 x 1 cm x 1 cm låda, rutans storlek visas som 1 x 1 x 1. Men om jag ändrar min basenheter till mm, rutans storlek skulle nu visas som 10 x 10 x 10, även om den fysiska storleken på rutan aldrig ändras.)
Om du vill ändra systemet knappen enheter, som är de enheter som linjaler och stödlinjer visas i "Systemet enhet setup", ligger på toppen av enheter inställningsskärmen. Som standard anges det till 1 enhet = 1 tum. Jag vilja ändra detta så att 1 enhet = 0,1 [enheten arbetar jag i]. Detta är eftersom varje rasterlinje representerar 10 enheter, så att vägen varje rasterlinje blir 1 enhet. Men känn dig fri att ändra det till vad som fungerar bäst för dig. Jag rekommenderar att hålla enheten i samma mätsystemet (metriska, generiska, etc) som du arbetar i.