Digital estetik återskapas i fysiskt - CNCed harts kasta objekt (4 / 7 steg)
Steg 4: CNC Machining 1: verktygsvägar
Jag använde Autodesk Inventor HSM för toolpathing. De flesta delar måste bearbetas från två sidor (flip bearbetning), så jag lagt flikar till 3d-modeller. Jag använder bananen som ett exempel här för att visa relationen mellan objektet och materiallager och hur objektet stöds i bearbetningsprocessen.
För kretsat former runt en axel (vas, till exempel), det är två bearbetning strategier:
1) vas i upprätt läge: ställa in en vertikal arbete plan mitt i vasen. Maskin från två sidor av vasen. Detta kräver speciella arbete håller för att höja materiallager hög, för att undvika kollision av maskin huvudet till maskin sängen.
2) vas på sin sida: maskin en hälften av vasen från toppen, sedan flip beståndet, och den andra hälften i maskin. Detta är den strategi jag slutade använda.