Digital målning för illustratörer (3 / 6 steg)
Steg 3: Kladdar oskärpa och detalj målning
Den huvudsakliga tanken här är en att arbeta färgerna så att de är där de ska vara och de smälter fint ihop. Jag snubblade på den här av en slump men jag har hittat att andra konstnärer arbetar på ett liknande sätt. Med verktyget smeta ut är utländska först, det är något som kladdar träkol linjer men det är mer. Det är som att kunna skjuta färg runt en duk och omforma det även efter det är nere. Detta är en annan punkt där programmet du använder kommer skiljer sig åt mest med hur det är verktyget smeta ut uppför. Lek med den, lära sig hur det fungerar. Vissa program kan du använda olika borstar smutsfläck med. Ändra penslar kan ge olika effekter.
Skapa ett nytt lager för detaljer. Måla i några detaljer i fina penslar och smeta sedan ut raderna i att blanda med sin omgivning och forma dem. Försök att upprepa denna process flera gånger att lägga till olika detaljer varje gång. Till exempel, jag lägga till tänderna i på den andra bilden. Jag målade grova former med en medellång medelstora borste och sedan formas varje tand med verktyget smeta ut genom att dra förbi vita på vardera sidan. När du är nöjd sammanfoga lager med din huvudsakliga måleri.
Accentuera formerna genom att välja mörka toner av färgerna du har använt redan. Måla dem i där man skuggor men gå inte för mörkt, du ska avsluta din fyllning i nästa steg.
Lägg till särskilda höjdpunkter i ditt ämne. Om du tittar på ett fotografi av olika objekt du kommer att märka att många gånger på sina ljusaste, höjdpunkter är mycket nära vit. Färg i små vita belyser och sedan sudda ut dem med en Blur tool och sedan måla din nära vit färg i och oskärpa eller smeta ut det igen. Detta är en mycket subjektiv situation som kommer att kräva testande och övning.
Måla en linje ofta ser konstgjort och otillfredsställande. Måla linjer och sedan smetar längs linjen för att forma och oskärpa dem.