Digital YAHTZEE.xls (2 / 15 steg)
Steg 2: Koden
1. Klicka på fliken utvecklare .
2. Klicka på ikonen Visual Basic .
3. dubbelklicka på Sheet1() och sedan kopiera och klistra in den nedan koden in i "blad 1".
Sub Randomizer()
Dim n så länge, i som Byte, x som Byte
Dim låda som spänner
Dim räknas som spänner
Ange antal = [P3]
Om räkna > 0 då
greve. Värde = count. Värdet - 1
Set Box = Range("K7")
Om IsEmpty(Sheet1.Range("K7")) sedan
"Detta kommer att anropa funktionen Randomize
Kalla Run_Randomize(Box)
Slut om
Set Box = Range("K8")
Om IsEmpty(Sheet1.Range("K8")) sedan
"Detta kommer att anropa funktionen slumpmässigt
Kalla Run_Randomize(Box)
Slut om
Set Box = Range("K9")
Om IsEmpty(Sheet1.Range("K9")) sedan
"Detta kommer att anropa funktionen slumpmässigt
Kalla Run_Randomize(Box)
Slut om
Set Box = Range("K10")
Om IsEmpty(Sheet1.Range("K10")) sedan
"Detta kommer att anropa funktionen slumpmässigt
Kalla Run_Randomize(Box)
Slut om
Set Box = Range("K10")
Om IsEmpty(Sheet1.Range("K10")) sedan
"Detta kommer att anropa funktionen slumpmässigt
Kalla Run_Randomize(Box)
Slut om
Set Box = Range("K11")
Om IsEmpty(Sheet1.Range("K11")) sedan
"Detta kommer att anropa funktionen slumpmässigt
Kalla Run_Randomize(Box)
Slut om
"När du trycker på knappen rulla tärningarna mer än 3 gånger.
ElseIf count = 0 då
MsgBox "Push '' klart alla tärningarna '' knappen." & Chr(10) & "då tryck '' rulla tärningarna ''.", "Förlåt, men din är tur över!"
Exit Sub
Slut om
"***" Sortera Dice numeriska - verk i kolumnen endast
Dim oneRange som spänner
Dim aCell som spänner
Ange oneRange = Range("K7:K11")
Ange aCell = Range("K7")
oneRange.Sort Nyckel1: = aCell, Order1: = xlAscending, Header: = xlNo
' ************
End Sub
Sub Run_Randomize (Box som intervall)
"Denna kod kommer att producera ett slumptal på dö från 1-6 efter den 10: e tid, ' lik skaka din hand 9 gånger och släppa dör 10 innan det faktiska antalet visas på dör
Randomize
För n = 1 till 10
Randomize
För i = 1 till 1
x = 1 + Int(Rnd * 6)
Box (1, 1) = x
Nästa jag
Nästa n
End Sub
Sub ClearReset_Click()
"Clear Dice & Återställ räknaren för rulle
Range("K7:K11"). ClearContents
' Range("J12:V12"). ClearContents
Range("P3"). Värde = "3"
End Sub
Sub Reset_Click()
"Rensar scorekort
"Övre delen
Range("C2:C7"). ClearContents' spel 1
Range("E2:E7"). ClearContents' spel 2
Range("G2:G7"). ClearContents' spel 3
Range("i2:i7"). ClearContents' spel 4
"Lägre avsnitt
Range("C13:C19"). ClearContents' spel 1
Range("E13:E19"). ClearContents' spel 2
Range("G13:G19"). ClearContents' spel 3
Range("I13:i19"). ClearContents' spel 4
' Återställ räknaren för rulle
Range("P3"). Värde = "3"
' Återställ Dice
Range("K7:K11"). ClearContents
End Sub
Funktion InRange (Range1 som intervall, Range2 som intervall) som Boolean
' Om Range1 inom Range2 sedan True
Dim InterSectRange som spänner
Ange InterSectRange = Application.Intersect (Range1, Range2)
InRange = inte InterSectRange är inget
Ange InterSectRange = ingenting
Slutet funktion
Sub Die1()
"Rensa innehållet i markerade celler
Om InRange (ActiveCell, spänna ("k7:k11")) sedan
"Rensa innehållet
Selection.ClearContents
Annat
"Gör ingenting
Exit Sub
Slut om
End Sub
"Koden vara snabb, koden skrivas. 5 tärningar jag föreställer.