Din första riktiga robot den lätt sätt, lära sig alla grunderna samtidigt på det :) (49 / 51 steg)

Steg 49:



Programmering

Skriv in denna kod i din editor, och tryck på F5 när roboten är ansluten:

viktigaste:

readadc 0, b0

debug

gå till största

Nu tar din hand framför robot´s huvudet och ser hur den rörliga b0 ändras värdet. Du kan använda den kunskap som vunnits för att besluta vad som ska hända när (hur nära saker ska få innan..)

Du kan märka hur saker start att gå "fel" om saker är för nära "ögon"; Skarpa görs att arbeta med saker som är från 10-80 CM bort. Saker som ligger närmare verkar vara ytterligare ett sätt, som kan vara en utmaning till program.

Du kan få många andra avstånd sensorer som inte har detta problem. Men skarpa är den billigaste, och easiset till program, så det är därför jag gjorde en "dålig" val för dig, ledsen ;) Titta och se vad alla använder, innan du bestämmer dig för en uppgradering.

Nu råder jag er att sätta din robot på en tändsticksask eller liknande, som hjulen kommer att börja vrida.

Skriv in denna kod i din editor, och tryck på F5 när roboten är ansluten:

hög 4

låga 5

Ett av hjulen ska vända i en riktning. Vända din hjul fram? Om så är fallet, är anvisningen för att hjulet vända framåt.

Om hjulet vänder bakåt, kan du prova detta:

låg 4

High 5

För att stänga det andra hjulet, måste du ange

hög 6

låga 7

(eller tvärtom för motsatt riktning.)

Vad som händer här är att med hjälp av endast alternativ som mikrokontroller; effekt på eller av (hög / låg) å det har stift, det befallande motor kontrollern som motor A eller B i läget framåt eller bakåt.

låg 4

låga 5

låga 6

låga 7

stannar alla motorer

Servo du redan har provat.

Hela vägen till sidan är:

servo 0, 75 vänta 2

den andra sidan är:

servo 0, 225 vänta 2

- och center:

servo 0, 150 vänta 2

Här är ett litet program som kommer (bör, om allt är bra, och infogar de rätt parametrarna för hög/låg som passar ditt ledningar till motorerna) gör roboten kör runt, stannar framför saker, ser att varje sida att besluta vilken är bäst, ändra på det sättet och kör mot nya äventyr. Koden har jag gjort så kallade påpekanden: grejer skrivet att förklara vad som händer.

Du kan skriva sådana kommentarer eller kommentarer själv i koden, det är en bra idé att hålla koll.

De är skrivet med en "tecken. Dock kopiera denna text från här kan ändra det till något annat, och du kommer att behöva rätta det manuellt, ledsen. Redigeringsprogram för programmering har färgkoder, som kommer att hjälpa visar dig vad det känner igen som kommentarer och vad som kod.

Symbol dangerlevel = 70' hur långt bort sak bör, innan vi reagera?
symbol tur = 300' Detta anger hur mycket som ska vändas
symbol servo_turn = 700' Detta sätter för hur lång tid vi bör vänta på servo inaktivera (beroende på it´s hastighet) innan vi mäta avstånd

huvudsakliga: "den viktigaste loopen
readadc 1, b1 "läsa hur mycket avstånd framåt
om b1 < dangerlevel sedan
GOSUB nodanger ' om inget driva framåt, framåt
annat
GOSUB whichway ' om hinder framåt sedan besluta vilken väg är bättre
slut om
gå till huvudsakliga "detta avslutas loopen, resten är bara sub rutiner

nodanger: "detta borde vara din kombination att göra roboten enheten framåt, dessa behöver du sannolikt att justera för att passa sättet du har fast dina robotar motorer
High 5: hög 6: låg 4: låg 7
returnera

whichway:
GOSUB totalhalt "först stoppa!

"Titta ett sätt:
GOSUB lturn ' titta åt sidan
Pausa servo_turn ' vänta för servo vara avslutad vrida
readadc 1, b1
GOSUB totalhalt

"Titta åt andra hållet:
GOSUB rturn "ser till en annan sida
Pausa servo_turn ' vänta för servo vara avslutad vrida
readadc 1, b2
GOSUB totalhalt

"Bestämmer vilken är ett bättre sätt:
om b1
GOSUB body_lturn
annat
GOSUB body_rturn
slut om
returnera

body_lturn:
hög 6: låg 5: låg 7: hög 4' Detta bör din kombination som förvandlar roboten ett sätt
paus slå: gosub totalhalt
returnera

body_rturn:
High 5: låg 6: låg 4: hög 7' Detta bör din kombination som förvandlar roboten åt andra hållet
paus slå: gosub totalhalt
returnera

rturn:
servo 0, 100' titta åt sidan
returnera

lturn:
servo 0, 200' ser till andra sidan
returnera

totalhalt:
låg 4: låg 5: låg 6: låg 7' låg på alla 4 stannar roboten!
Servo 0,150' ansikte fram
vänta 1' frysa alla för en sekund
returnera

Med några smarta programmering och tweaking, du kan göra robot enheten, slå it´s huvud, fatta beslut, göra små justeringar, sväng mot "intressant hål" såsom dörröppningar, arbetar på samma gång, när du kör. Det ser ganska coolt om du gör roboten spin medan huvudet vänder ;)

Rolig tid

Du kan också koppla en lampa eller LED till stift 2 & slipade och skriva (kom ihåg LED´s behöver vända på rätt sätt)

Hög 2

slå på lampan, och

Låg 2

att stänga av ;)

Se Steg
Relaterade Ämnen

Din första Arduino Robot (mycket lätt) :-)

Hlo vänner!!!Detta är min nya instructablesI ovanför bilden är det bara grova församling av robotJag vägleder dig att hur man gör din första Robot med Arduino mycket lättSteg för stegSå kan samla in alla nödvändiga delarSteg 1: Samla materialet Detta...

James - din första Arduino Robot

för mer Robotics handledning se min hemsida här: http://www.duino-robotics.com/För awesome videor om robotar och 3D-utskrifter gå hit: http://www.youtube.com/channel/UC340dy5bmr6sLpyRh5qYwrgEdit:Tack så mycket alla för att rösta för James i leksak Co...

Bygga din första IOT med en Raspberry Pi, DHT11 sensor och Thingspeak.

Sakernas Internet eller Internet of Things är ett hett ämne! Enligt experterna allt kommer att vara ansluten till internet och alla våra enheter och deras data snart kommer bara en IP-adress från oss. Så var börjar du om du vill utforska världen av S...

Hur man inte ska köra din första 5k eller 10 k ras

kör racing är alltmer populär amatöridrott och med ökningen av den rinnande industrin kommer massor av nybörjare löpare. Som du. Jag ska försöka gå igenom den logistik och allmänna erfarenhet av kör din första 5k eller 10 k lopp utan att alla de... d...

Hur du gör din första 3D-modell

om du är som mig, då du har märkt alla men du verkar göra häftiga 3D modeller. Jag kommer att visa dig hur man gör ett enkelt hus i google sketchup. Du kan ladda ner google sketchup på deras hemsida här: http://www.sketchup.com/intl/en/index.html det...

Hur du gör din första animation!

Hej detta är min första instructble och jag kommer att sko du måste börja animatingthe lätt sätt. Väl njuta!Du behöver:en dator som kör winows eller linux idk om macMacromedia flash mxen musett tangentborden skärmextra-tidpatencenu här är vad du prog...

Gudomliga härska den första riktiga mobil RTS

vi är Markus Young, född 4/5/85, och Ian Baum, född 11/3/83Vår dröm är att skapa gudomliga regeringstid, en mobil RTS-spel.Först lite om oss själva. Vi är en konstnär och författare team som har samlat andra begåvade på dessa områden för att hjälpa o...

Hur man bygger din första Robot ($ 85)

jag har gjort en ny och uppdaterad VERSION av denna. DU HITTA DEN HÄR********************************************************************************Uppdatering: Att vissa 10.000 människor som redan läser detta inlägg, vill jag be om ursäkt. När jag...

Åtgärder för att få igenom din första NPC Bikini tävling

Om du är ny till NPC och har varit prepping för din första bikini tävling, är här vad du kan förvänta 48 timmar före showen tills Visa tid.Steg 1:48 timmar innan din NPC Bikini konkurrensFörutom att hålla på din kost och träning plan, se till att du...

Att göra din första spel (med blixt)

först av detta Instructable förutsätter att du har någon erfarenhet med flash. I'f du vet lite men har aldrig gjort ett spel innan hoppa över första steg som innebär användning av verktyg.Jag har svärande denna webbplats för ett tag och har inte stöt...

Återupplev din barndom med din första cykel

Det finns inget mer speciellt än din första nya cykel. Jag hade många cyklar som barn. Det verkade min pappa att en annan hem varje vecka från soptippen. I dag jag älskar ridning cyklar och har en passion för allt annat coola och unika. Jag älskar oc...

Min första Arduino Robot

Jag byggde denna robot eftersom det är billigt, enkelt och roligt. Den totala kostnaden för detta projekt är under $100. Det har en lös "huvud", en taktil tryckknapp controller, och använder en Arduino Uno micro controller för dess "hjärnor...

Att få din första Dogecoins

Dogecoin är en öppen källkod peer-to-peer Litecoin härrör cryptocurrency featuring en Shiba Inu från "Doge" Internet meme på logotypen. Denna virtuella valuta har nyligen vunnit popularitet som en Internet tipping system och gemenskapen nyligen...

Gratis första hjälpen Video - "hur du använder ett första hjälpen Kit... Vad din första hjälpen kurs inte lära dig

gratis första hjälpen VideoGratis 22 minuter förstahjälpen Video - "hur till använda ett förstahjälpen Kit... Vad din första hjälpen kurs inte lära dig"- Lär dig grundläggande första hjälpen som denna video beskriver innehållet av ett första hjä...

Bygga din första Android ansökan

mer än någonsin tidigare, världen är mobila. Av denna mobil revolution är Android en av de bästa plattformarna. Tas ut av Google att konkurrera med Apples iOS, visar Android inga tecken på avmattning. Människor vill bygga apps som körs på Android. Du...

Game Maker för N00bs: din första spelet

denna tutorial är för: nybörjare. Svårighetsgrad: 1/10Vad omfattas:-Hur att ladda bilder, bakgrunder och ljud.-Hur man gör ett "objekt". Detta är saker som en karaktär, en vägg och i princip allt i ditt spel som inte är en bakgrund, ljud eller b...

Skapa din första iOS app

titta runt denna webbplats, slog det mig att det inte fanns många ' ibles på programmering iOS-plattform, så jag tänkte jag skulle fixa detta underskott. Detta är en enkel "hello, world!" app för iPhone (eller iPod Touch eller iPad). Detta "...

Hur du gör din första 3d tryckt runda öppna manschetten armband!

Detta är en relativt rak vidarebefordra instructable på hur du kan göra din första 3d tryckt runt öppna manschetten armband och skriva ut den på din hem 3d skrivare eller genom en tjänst som Ponoko, i.materialise, Kraftwurx eller Shapeways. Jag komme...

Lärande Java: Din första Program!

Computer Programming är ett roligt, intressant tidsfördriv som alla bör lära. Med dator programmering eller coding, människor ger en grundläggande dator, enkla kommandon som lägga upp till skapa en komplex, användbara och underhållande program som ka...