DIY 3D skanner baserat på strukturerad ljus och stereo vision i Python språk (2 / 6 steg)
Steg 2: programvara
Python-språket användes för programmering av tre skäl, en det är lätt att lära och genomföra två kan vi använda OPENCV för bild relaterade rutiner och tre är det bärbara bland annat operativsystem så du kan använda detta program i windows, MAC och Linux. Du kan också konfigurera programvaran för att använda med någon form av kamera (webbkameror, systemkameror eller industriell kameror) eller projektor med upplösning 1024 X 768. Det är bättre att använda kameror med mer än två gånger upplösning. Jag personligen testat prestanda i tre olika konfigurationer, första var med två parallella Microsoft webcam bio och en liten bärbar projektor, andra var med två lifecam cinema webbkameror som roterats 15 grader mot varandra och Infocus projektor, senaste konfiguration var med logitech webbkameror och Infocus projektor. För att fånga punktmoln objektets yta bör vi gå igenom fem steg:
1. projektering grå mönster och fånga bilder från två kameror "SL3DS1.projcapt.py"
2. bearbetning av de 42 bilderna för varje kamera och fånga poäng koder "SL3DS2.procimages.py"
2. Justera tröskeln för att välja maskering för områden som ska behandlas "SL3DS3.adjustthresh.py"
4. hitta och spara liknande poäng i varje kamera "SL3DS4.calcpxpy.py"
5 beräkna X, Y och Z-koordinaterna för punkt cloud "SL3DS5.calcxyz.py"
Utdata är en PLY fil med koordinaten och färg information av punkter på objektet yta. Du kan öppna PLY filer med CAD-program som Autodesk-produkter eller en öppen källa mjukvaran lik Meshlab.
http://www.Autodesk.com/products/personal-design-a...
Python 2.7, OPENCV modul och NUMPY bör installeras för att köra dessa Python program. Jag har också utvecklat ett GUI för denna programvara i TKINTER som du hittar i steg sex med två uppsättningar av provet. Du kan hitta ytterligare information om detta ämne på följande webbplatser:
http://docs.opencv.org/modules/calib3d/doc/Camera _...
http://docs.opencv.org/modules/highgui/doc/Reading...
http://www.3dunderworld.org/Software/
http://arXiv.org/PDF/1406.6595v1.pdf
http://mesh.Brown.edu/byo3d/index.html