DIY Star Wars flipperspel (4 / 5 steg)
Steg 4: Ledningar, förklara testning och lite hur saker fungerar
Först fäst jag alla kretskort till spelplanen. Sedan het I clued små styreen
stycken för lysdioderna. Det fungerar också som reflektor så ljus tänds bättre att
spelplanen. För växlar använde jag "långa arm" mikrobrytare. Nästa sak var
ledningar process. Det tog mycket tid och över 200 skadade kontakter.
Men det var ganska rättfram process eftersom varje kabel har sin
egen plats på PCB.
Så, nu kan du fråga hur "allt detta" arbete? Punkt beräkningen baseras på pulser som "555" timers skicka till min resultattavlan enhet. Resultattavlan använder ic4026 att konvertera dessa pulser till synliga "nummer" på 7-segment visar. I mitt fall jag ställa in dessa "555" att arbeta i 20hz och 100hz. Som innebär att när du träffar rikta det kommer att ge dig 20 eller 100 poäng. Dess mycket enkelt om du vet hur 555 fungerar. Det finns också mål som ger 5-6 poäng. (Jag tog förskott av switch bounce). För servo driver använde jag också 555. Det var ganska utmaning eftersom komponenten toleranser är 10 procent så du inte kan lita på beräkningar. Oscilloskop skulle hjälpa här.
Jag använde även SKIFT register IC 74HC164 att beräkna träffar på specifika mål. Som det cirkeln av lysdioder mitten av spelplanen eller servo kontroll. Så varje gång spelaren träffar vissa mål, en ledde tänds och 20 "pulserar" finns också skicka till resultattavlan. Var 7: slå det återställer lysdioder och skickar 100 "pulserar". Om du vill aktivera servo kontroll du har att träffa 3 mål innan "ball säker" är mekanismen på. Du kan justera på servo eller beloppet av pulser med trimpots. Jag använde även IC 4017 för att styra blinky lysdioder. För att driva allt detta använde jag gamla PC NÄTAGG.
Så ganska gamla skolan grejer här. Det finns mycket enklare sätt att göra detta som arduinos. Jag rekommenderar inte detta om du inte vill lära dig att använda grundläggande komponenter. Jag hoppas du får en uppfattning hur denna pinball fungerar :)