En söt barn leksak som talar med Arduino och enighet :) (5 / 5 steg)
Steg 5: Enighet kod
Kontrollera att din enhet projekt tillåter seriell kommunikation av
Redigera > Inställningar > player > Bläddra ner till optimering och ändra api-kompatibilitet till .NET 2.0
1-importera dina ljudfiler till enhet (dra och släpp)
2-skapa en AudioSource i din scen
3-skapa en tom GameObject du kan kalla det manager och fästa skript för att
4 - Lägg till ljudfiler till våra offentligt definierade Array med namnet klipp (dra n släppa)
Huvudtanken är att ha en matris med SoundClip att hålla våra ljudfiler och hela tiden kontrollera avläsningar från arduino om vid varje given tidpunkt värdet är = "1" sedan slumpmässigt plocka en fil med hjälp av Random.range och spela det
använder UnityEngine;
använder System.Collections;
använder System.IO.Ports;
allmän klass Audio: MonoBehaviour {
offentliga AudioClip [] klipp;
offentliga AudioSource spelaren;
privat SerialPort port = nya SerialPort (+ "COM11", 9600);
Använd detta vid initiering
Ogiltig Start () {
port. Open();
port. ReadTimeout = 25;
}
Uppdatering anropas en gång per bildruta
void uppdatering () {
om (port. IsOpen)
{
försök
{
int värde = port. ReadByte();
Debug.Log(value);
om (värde == 1) {
int random = Random.Range (0, klipp. Längd).
om (! player.isPlaying)
{
Player.Clip = klipp [slumpmässigt];
spelaren. Play ();
}
}
}
fånga (System.Exception)
{
}
}
}
}