Ett helt 3D utskrivbara Mixed Reality spel (Pseussudio) (4 / 10 steg)
Steg 4: Skapa en enkel enhet spel
Draging objekt till enighet är lätt, men spelet är lite svårare. Jag hittade en tutorial kallas Roll-A-Ball, som går genom stegen för att göra ett enkelt spel där en spelare plockar upp olika objekt att nå en viss poäng.
Sedan ersatte jag varje objekt en efter en, tills det var inte om en boll rullande runt och träffa roterande kuber, utan om en mänsklig och hans sökande efter mening i världen. Detta var när det blev tuff! Jag började med en kopia av mig som bara rullade runt som bollen runt en tom värld.
För att få mig att flytta som en person, fuskade jag lite. Jag dataöverföring och importerat Denna färdiga Mecanim Demo från Mixamo. Sedan jag hittade "DemoScript" från den mappen Mecanim och drog den, tillsammans med alla tillhörande animeringar, på min karaktär. Automagiskt, den här arbetat! Helt plötsligt, var Mike en regelbundna promenader dude!
Jag ersatte sedan alla roterande kuber med en 3D skanning av min fru, Danielle. Danielle texturschemat ändrades i Photoshop för att få henne att se alla funky. Detta är en super lätt sak att göra och resulterar i några ganska cool modeller, om jag säger så själv.
Jag har lagt upp de skript som används i det här spelet här. DemoScript styr inte bara karaktär som den är ansluten, men också räknar antalet "Plocka upp" objekt som användaren plockar upp tills det blir till 3, då spelet är över. Den innehåller också kodar för ljud i spelet, som du får lära dig lite mer om i ett kommande steg. Main-kamera är ansluten till spelaren så att det följer honom. Rotator skriptet orsakar bara huvuden att rotera och försvinna när spelaren går in i dem.
Jag har också lagt upp animatör styrenheten och animationer, så, om du skapar ditt eget spel, du bör kunna dra DemoScript, registeransvarige och animationer till din karaktär och har dem gå!