Ett helt 3D utskrivbara Mixed Reality spel (Pseussudio) (7 / 10 steg)
Steg 7: Importera vänner & familj
Animera skanningar av människor är verkligen, verkligen lätt. Föra animerade karaktärer i spelet, var dock lite knepigt att få kläm på.
Adobe nyligen förvärvat en programvara företaget kallas Mixamo, som framkallade ett gratis online verktyg för att lägga till animationer till 3D-modeller. Om du utformar en själv (jag försökte nyligen Adobe säkring [tidigare Mixamo säkring], vilket gjorde att skapa en bipedaling, mänskliga-esque karaktär en cinch) eller använda en 3D scan, du bara ladda upp din modell till Mixamo, rigga modellen genom att dra ett antal poäng på tecknet, och voila! Du kan sedan bläddra ett ganska omfattande bibliotek med animationer och tillämpa dem på din karaktär.
För alla mina karaktärer, har jag bifogat olika Mixamo animationer(min fru dans, min vänner Tony och Melena Rockin ' out och mig att hoppa). Ladda ner dessa tecken för enhet kräver att du väljer ett par specifika alternativ i Mixamo ("FBX för enhet" och "Skelett bara").
Sedan, när du importerar dina karaktärer till enighet, det finns några saker du behöver göra för att få dem att fungera i spelet. Mixamo har en bra handledning om hur man gör detta. Jag är inte tillräckligt bra på kodning för att få dessa tecken gör för mycket, men jag kunde få dem alla dansande! Jag kollade rutan "Loop" på min animationer så att de loopas oändligt.
En fråga som inte omfattas av den Mixamo läraren är textur frågor i samband med att importera dessa typer av skanningar (de kan se alla kornig och överexponerad). Lyckligtvis fick jag lite hjälp från forumet struktur Sensor. När du importerar dessa FBX filer, måste du ändra skuggningen på textur kartor till "Unlit -> textur" och detta bör korrigera problemet! Tack struktur användare, Alex och Jim!