Färg kalibrera RGB lysdioder med en Arduino (4 / 5 steg)
Steg 4: Praktiska lägen
De första två lägen, grov och fin, är de mest praktiska, eftersom de tillåter dig att sätta upp särskilda färger på en viss RGB LED för användning i ditt projekt. Resulterande matrisen med kalibrerade värden kan skrivs ut i fönstret Serial Monitor och kopiera klistras in i din projektet skiss.
GROV
Som namnet antyder, kan detta läge du ställa dina färger utan exakta precision, även om det kan vara tillräckligt för de flesta. I det här läget ger trimmers absolut data, vilket innebär att R, G och B ljusstyrkan motsvarar den nuvarande ståndpunkten trimmare. Du måste manuellt justera dem för varje färg.
Skissen är inställd att kalibrera färgerna på min OnePixel ur.
För att anpassa den till ditt projekt måste först ange antalet färger som du avser att kalibrera i
#define tableSize XX
Redigera sedan RGBready matrisen därmed (inte byter det dock). Vid denna tid, bör du placera vissa generiska värden i den, ungefär motsvarande de färger du vill uppnå.
Slutligen, redigera arrayen kommentar []-Detta kommer att visas i den Serial Monitor och i den resulterande tabellen, de bidrar till att hålla kontakten med vad du gör.
Ladda upp skissen och öppna den Serial Monitor. Det kommer att visa det nuvarande tillståndet: den färgnummer, absolut avläsningar från trimmers (första tre kolumner), nuvarande RGB-värden (andra tre kolumner) och kommentarrad. Justera värdena genom att rotera trimmare; Resultatet syns omedelbart på först (test) LED. Den andra LED, referens, kommer att Visa startvärde som anges i matrisen RGBready (förrän du ändra den genom att trycka på SET). Hänvisningen LED kan växlas mellan alla färger i matrisen RGBready genom att trycka på knapparna COMPAREUP och COMPAREDOWN. Knappen Skriv ut kan användas för att visa resultaten när som helst; tryck igen för att återuppta kalibrering.
En gång nöjd med resultatet på särskild färg, tryck på SET knappen. Det kommer att spara de aktuella värdena i matrisen RGBready och flytta programmet till nästa färg. När alla färger är klar, kommer resulterande matrisen att tryckas i fönstret Serial Monitor. Sedan kan du trycka på knappen Skriv ut att börja om.
FINE
I bra läge används trimmare att få relativa data, vilket innebär att du inte behöver skapa varje färg, bara justera redan set de.
Först kopiera den resulterande RGBready matrisen från grov läge och klistra in den i stället för den ovan beskrivna i skissen. Du kan också ställa in precisionen för finjustering:
#define divider X
Avdelare används för att dela upp trimmer avläsningar, så större tal betyder mer precision (även om du inte behöver mer än 10).
Glöm inte att ändra CALIBRATION_MODE till böter. Ladda upp skissen och öppna den Serial Monitor. Tre första kolumner nu visar trimmare positionerna i förhållande till deras tillstånd i början av skiss och kan gå in i negativa.
Knappen Skriv ut blir HOLD-knapp: det kan användas för att justera trimmare om tar slut. När det trycks deras position läses inte, och den nya spelcentrum kommer att fastställas när du släpper knappen.
Resten är samma: Använd Spara färger, få resultat när alla färger är inställda.