Ficklampa tag (3 / 16 steg)
Steg 3: Ladda upp programvaran
Installera ATtiny stöd:
- Hämta: attiny45_85.zip
- Leta upp mappen Arduino sketchbook (du kan hitta sin plats i dialogrutan Inställningar i programvaran Arduino)
- Skapa en ny sub broschyren alarmerat "maskinvara" i mappen skissbok.
- Kopiera mappen attiny45_85 från attiny45_85.zip till mappen hårdvara.
- Starta om Arduino utvecklingsmiljön.
Om du vill aktivera Arduino i en programmerare måste vi köra ArduinoISP skissen:
- Köra utvecklingsmiljön Arduino.
- Öppna ArduinoISP skissen från menyn exempel.
- Välj den styrelsen och serieport som motsvarar din Arduino ombord.
- Ladda upp ArduinoISP skissen.
Nästa vi kan ladda upp skissen (program) visas nedan till ATtiny:
- Välj "ATtiny45 (med Arduino som ISP)" eller "ATtiny85 (med Arduino som ISP)" från Verktyg > styrelsen menyn (lämna den seriella porten inställd att av din Arduino ombord).
- Ladda upp skissen.
Du får förmodligen följande meddelande, men oroa dig inte, uppladdningen bör har arbetat ändå:
avrdude: definiera PAGEL och BS2 signaler i konfigurationsfilen för del ATtiny85
avrdude: definiera PAGEL och BS2 signaler i konfigurationsfilen för del ATtiny85
Om du får ett andra fel, bara prova igen som bara kan fungera.
Om du gjorde den kompletta elektroniken på din skärbräda i föregående steg, ska det funka nu. Detta innebär att om du stänger av ljuset, än lägga kraften på din skärbräda, lampan blinkar när du skina ett ljus på sensorn. Om du trycker på knappen, blinkar LED så många gånger som sensorn var tända.
SKISSEN (kod)
int knopPin = 4;
int ledPin = 0;
int knopAan = 0;
int hoeLicht = 0;
int Verschil = 0;
int Teller = 0;
void setup() {
pinMode (ledPin, produktionen);
pinMode (knopPin, ingång);
hoeLicht = analogRead(1); Läs på sensorn hur mörkt är det
Verschil = hoeLicht + 50; ställa in känsligheten av sensorn på 50
}
void loop() {
hoeLicht = analogRead(1);
om (hoeLicht < Verschil) {//when sensorn är belyst
digitalWrite (ledPin, låg);
}
annat {
digitalWrite (ledPin, hög);
Teller ++;
om (Teller > 100) {Teller = 99.}
Delay(3000);
digitalWrite (ledPin, låg);
Delay(100);
}
knopAan = digitalRead(knopPin); kolla på knappen
om (knopAan == låg) {//when knappen trycks
Delay(600); vänta tills fingret är från knappen
för (int jag = 1; jag < = Teller; i ++) {//counting träffar
digitalWrite (ledPin, hög);
Delay(400);
digitalWrite (ledPin, låg);
Delay(400);
}
}
}