Förvränga konstverk för glas kemisk etsning och Sandblasting (2 / 4 steg)
Steg 2: Konvertera glas parametrar till Illustrator parametrar
Vi har tre parametrar för den koniska glasögonen - topp och botten diametrar (d2, d1 respektive), och avståndet längs glaset mellan dessa mätningar (h). Vänligen bara mäta för koniska sektioner.
Vi vill de parametrar som krävs för att göra en båge - inuti och utanför radier (r1 och r2 för inverterad kon glasögon), och vinkeln cirkelformig denna båge (theta).
Vi har tre okända och vi kan skriva tre oberoende och samtidiga ekvationer, och eftersom vi är mycket bra på matte, vi kan massera dessa ekvationer till formulär som låt oss direkt beräkna r1, r2 och theta.
I illustrator kan fönstret för en arc mesh du välja mellan-100% och 100% krökning, där 100% motsvarar en full 180 graders båge. Vi kan multiplicera theta genom 100/pi att få böja %. Om du gjorde din beräkningar med grader, multiplicera med 5/9.
Vi måste fortfarande inrätta rektangeln av konstverk. Även om teckningen inte Linda runt glaset, behöver du dina konstverk vara inne en rektangel som skulle svepa hela glaset. Sedan, när allt har snedvridits, kan du välja hur mycket att skära ut för din mask. Eftersom du mätt höjd längs glaset, ska det höjden vara höjden av din rektangel (som blir avståndet mellan de två bågarna i Illustrator). Bredden på din rektangel bör bli mindre omkrets när arc-ed.
I Illustrator delar mindre bågen slutpunkter med kanten av rektangeln (nedre kanten för en positiv böjningsradie, övre kant för en negativ böjningsradie.
Observera att denna bild är för en konisk glas vars topp är större än botten. Den * mindre radie * bör användas för denna beräkning (r1 för ett glas de översta radien är mindre än botten radie). Vi kan rita en närbild bild av arc bilden att förstå r1 avser bredden på rektangeln som konstverk. Sedan, tack vare lagen i sines, kan vi beräkna bredden.
Nu har vi alla parametrar som är nödvändiga för Illustrator! Sista bilden är en sammanfattning av dessa värden.