Fråga Box pussel (19 / 20 steg)
Steg 19: Spelar musik
Spela musik på en Arduino är också en bit av kakan. Här är grunderna:Arduino högtalare
GND---> ett bly/högtalarkabeln
Digital eller analog pin---> andra bly/högtalarkabeln
Ett par varv sedan Arduino IDE börjat inkludera tonen biblioteket. Här är grunderna (detta kommer att spela myntet ljud från Mario Bros), detta är hämtade från de exempel som kommer med IDE:
Omfatta filen pitches.h header
#include "pitches.h"
anteckningar i melodin:
int melodi [] = {
NOTE_B5, NOTE_E6};
Observera varaktigheter: 4 = fjärdedelsnot, 8 = åttondelen noterar, etc.:
int noteDurations [] = {
16, 2};
void playSound() {
iterera över tonerna i melodin:
för (int thisNote = 0; thisNote < 2; thisNote ++) {
för att beräkna noterar varaktighet, ta en sekund
dividerat med Noteringstyp.
e.g. fjärdedelsnot = 1000 / 4, åttondelen noterar = 1000/8, etc.
int noteDuration = 1000/noteDurations [thisNote];
tonen (8, melody[thisNote],noteDuration);
Ange en minsta tid mellan dem för att skilja anteckningar.
tonens längd + 30% verkar fungera bra:
int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1,30;
fördröjning (noteDuration + 10);
stoppa tonen uppspelningen:
noTone(8);
}
}