Gest kontrollerade gaming (1 / 2 steg)
Steg 1: Ställa din Arduino
Här använde jag en avståndsmätare ultraljud module(HC-SR04) för att få ingångar för enkelheten skull. Du kan använda sensorer som Accelerometer (som ADXL330) eller någon annan modul för att få bättre spelupplevelse.
Kopplingsschemat ovan för vår HC-SR04 modul. Jag använde även några lysdioder veta status och avlång knapp strömbrytare till kontroll indata.
Den stora nackdelen med detta system är muspekaren inte svarar om du försöker mata in i snabbare takt. Så jag använde Vippbrytare och några LED-indikatorer för att veta status för systemet.
En enkel skiss som visar hur du ansluter modulen ultraljud finns också. För att få bättre kontroll över din muspekare rekommenderar jag dig att använda en switch att stoppa och starta hela processen i Arduino.
Jag hade kalibrerat arduino arbeta inom 60 cms
Arduino skisser för detta projekt är även här...
#define echoPin 7
#define trigPin 8
int ld = 0;
void setup() {
Serial.BEGIN(9600);
pinMode (trigPin, produktionen);
pinMode (echoPin, ingång);
pinMode (3, OUTPUT);
pinMode (4, OUTPUT);
}
void loop() {
digitalWrite (trigPin, låg);
delayMicroseconds(2);
digitalWrite (trigPin, hög);
delayMicroseconds(10);
digitalWrite (trigPin, låg);
int avstånd = pulseIn (echoPin, hög) / 58,2;
int del = 0;
om (avstånd > 60) {
Serial.println ("p|39"), //p|39 = p för press och r för release (39 - keycode för höger pil)
del = avstånd - ld;
Delay(200);
Serial.println("r|39");
hemkomst.
} else om (avstånd < 15) {
Serial.println("p|37");
Delay(200);
Serial.println("r|37");
hemkomst.
}
om (ld - 1 > avstånd) {
Serial.println("p|37");
del = ld - avstånd;
Delay(del * 25);
Serial.println("r|37");
} else om (ld + 1 < avstånd) {
Serial.println("p|39");
del = avstånd - ld;
Delay(del * 25);
Serial.println("r|39");
}
LD = avstånd;
Delay(10);
}
Skisser verkar enklare tidsfördröjningar och vissa andra uttalanden finns det för bättre kalibrering för spelet.