Golv matta spelenheten (1 / 8 steg)
Steg 1: Drift av gemensamma fyra Switch Joystick
Internt, delar alla växlarna en gemensam anslutning, som vanligtvis är PCB grund av spelet systemet. Den andra terminalen av varje switch är en separat anslutning i ledningarna av joysticken. Inre till konsolen spel system, ingång rader från joysticken ansluta via ett motstånd till en positiv spänning. Spänningen på varje rad är en logic hög stat när växeln inte är intryckt. När den trycks, är linjen kortsluten till marken och läser som en låg logik. Denna nivå är ingång till en mikroprocessor eller andra logik i konsolen spel system, som sedan svarar därmed.
De fyra växlarna motsvara upp, ner, vänster, och höger riktningar. Om du vill flytta en diagonal mode, är två växlar stängda. Till exempel, gå diagonalt upp och till höger genom är de övre och högra växlarna stängda. Ledningar av joysticken växlar visas i diagrammet.
Denna enkla gränssnitt kan också hittas i andra spel system. Kontakten som används på joysticks för Atari 2600-systemet är 9 pin D-sub honkontakter, som visas i bilden. Om någon av de kretsar som beskrivs är att användas med ett annat spel system eller ett program, måste användaren att avgöra korrekt kontakt PIN-koden ut för detta system.
Ordningen på pinout för D-sub-kontakten på Atari 2600 joysticken är:
1 = UPP
2 = NER
3 = VÄNSTER
4 = HÖGER
6 = BRAND
8 = COMMON (spelsystem marken)
Den röda knappen för "eld" är också en tillfällig övergång till marken. Knappen "fire" styrs inte av golvmatta, eftersom det skulle vara alltför betungande för spelet. Fire-knappen styrs i stället av en tryckknapp switch innehas av användaren. Jag monterade en "trollstav" med en tryckknapp som användaren kan hålla för fire-knappen. I denna konfiguration, är knappen eld bara direkt ansluten till stift 6 och stift 8 av 9 pin D-sub-kontakten.