Golv matta spelenheten (7 / 8 steg)
Steg 7: Använda med andra spel system och applikationer
Alla system som använder en 4 växla upp-ner-vänster-höger arrangemang kan som beskrivits tidigare potentiellt ändras för att använda denna typ av matta controller. Exakta genomförande och ledningar som krävs beror på hur viss styrenheten är utformat.
Bilden nedan visar en själv innehöll spelenhet som innehåller fyra klassiska arkadspel. Den här enheten fäster till ljud och video på din TV, och alla spel kretsarna finns i botten av enheten. Detta system använder en styrspak med fyra knappar, med spakarna delar en gemensam grund, precis som Atari 2600 systemet. Jag la en extern 9 pin D-sub kontakt som bryter ut de inre växelanslutningar, så att jag kan spela spelet som-är eller Anslut en extern kontrollant som den matta controller eller en standard Atari styrspak.
Användning med spel system där den växlar är ansluten som en matris
Som beskrivits tidigare, Atari system joystick har förbands var och en av de fyra växlarna till en separat konsol-konsol ingång och en gemensam grund. Moderna spel system styrenheter kan dock sannolikt använda en matris typ av konfiguration för att läsa växlarna. I denna typ av arrangemang finns det ingångar till mikroprocessor eller logik kretsarna inuti registeransvarige som är konfigurerade som en matris. Insatsvaror motsvarar rader och kolumner i en matris. Varje switch shorts tillsammans en av insatsvarorna som rad och en kolumn ingångarna när det trycks. Diagrammet nedan visar ett exempel på växlar ordnade i en matris.
Fördelen med att använda en matris arrangemang kommer när det finns många switchar för att läsas, eftersom varje switch inte har sin egen individuella I/O linje, som det är med 4 switch gränssnittet. Till exempel för att läsa 16 skulle växlar i en matris konfiguration kräva endast 8 I/O linjer, fyra för raderna och fyra för kolumner. Om varje switch hade egen I/O rad, skulle sedan 16 I/O rader krävas.
För att gränssnittet en switch matta för att ett system har växlarna ordnade i en matris, en controller kommer att ändras så att rad- och anslutningarna så att de kan kopplas till växlar i mattan. I diagrammet nedan visar de röda linjerna var att koppla sladdar så att en extern växel som ska användas i stället för normal-omkopplaren i matrix arrangemanget. Den externa omkopplaren är i huvudsak parallellt med den befintliga switchar.
Om ledningar kan noggrant lödda till rad- och anslutningarna på den normala registeransvarige PCB och kom utanför den registeransvarige bostäder till en separat kontakt, kan då registeransvarige fortsätta att användas som vanligt. Switch mattan skulle sedan ansluta till PCB inuti registeransvarige via den nya kontakten. Observera att ingen av växlarna i en matris konfiguration ansluts till en gemensam grund, som de gjorde på Atari 2600-gränssnittet.
Vissa PC-baserade spel Använd upp, ner, vänster och höger växlar av tangentbordet för att styra rörelsen i spelet. Tangentbord för datorer läsa nycklar via en matris arrangemang, som läses av kretsar inuti tangentbordet vilket i sin tur kommunicerar tillbaka till PC via PS2 eller USB-anslutningen.
Det är vanligt att människor som bygger sina egna arcade skåp för att ändra ett tangentbord att anslutas till en styrspak med fyra knappar, genom att ansluta fyra joystick växlar över hela raden och kolumnen anslutningar på tangentbordet PCB. Detta gör att tangentbordet för att anslutas till datorn, och datorn sedan känner igen det precis som ett tangentbord. Denna typ av ändring kallas ofta "tangentbord hacka" bland de som bygger sina egna arcade skåp från grunden. Samma principer skulle gälla om du ville styra alla tangentbordet via en switch matta eller andra externa switchar.