Golv matta spelenheten (4 / 8 steg)
Steg 4: Tillval: detaljerad beskrivning av mikroprocessor kretsen
Schematiskt mikroprocessor baserat tillvägagångssätt visas nedan.
Mikroprocessor och kopplingsingångar
U1 är mikroprocessor. Den utför konverteringen från 8 switch input till de fyra signalutgång. Det filtrerar även bort ogiltiga kopplingsingångar. När en felaktig växel ingång läses av processor, behålla 4 utgångar sitt sista giltiga tillstånd. C1 är en frikoppling kondensator för U1.
Resistorer R1-R8 dra åtta ingångarna till mikroprocessorn upp till + 5 volt när växlarna inte trycks. Kopplingsingångarna bearbetas av en PIC mikrokontroller, att ta upp frågan om felaktig växel kombinationer av spelet och att konvertera 8 switch inställningen till en utgång som kan köra ett spel med fyra switch gränssnitt. Mikrokontroller läser växlarna 8 och genererar fyra utgångar för att efterlikna gränssnittet 4 switch. Om de 8 ingångarna är en felaktig växel kombination, utgångar mikroprocessorn senaste giltiga mönstret.
Observera att efter mikroprocessorn läser varje av de åtta växlarna på en separat rad, det inte är nödvändigt att använda isolering dioderna som krävs för passiv genomförandet beskrivs tidigare.
Den PIC krets och programvara kan användas med en fyra switch arrangemanget också. Ingångarna till processorn som ansluter till de fyra oanvända diagonal riktning växlarna fortfarande pull high till VDD, att hålla ingångarna höll hög så att de inte läses av processor som felaktig växel indata.
Spelet gränssnittet och optisk isolering
För att säkerställa att spelet systemet aldrig skulle skadas av processor krets, är de två kretsarna elektriskt isolerade från varandra. För att elektriskt isolera PIC krets från spelsystemet, används en fyra channel optoisolator mellan mikroprocessor utgångarna och spelsystem konsolen ingångarna. Alla optiska isolator kanalerna har en LED på ingång sida. Denna LED är aktiverat av utgångarna av mikroprocessorn. Utgångarna av varje av de optiska isolatorer (på spelsystem sida), är NPN-transistorer. Utsläpp av alla transistorer kopplas ihop, och ansluten till spelsystem marken. Samlare av varje transistor är anslutna till dess motsvarande rad på spelet systemet. När processorn driver en rad höga, det visar på LED på den ena sidan av Frånkopplingsdonet och motsvarande transistorn på sidan spel system slås på, dra den linjen på spelet systemet låg. Detta härmar av joystick, där växeln stängd drar spelsystem inmatningsraden låg.
R9-R12 används för att begränsa strömmen från mikroprocessor utgångarna driva IR-lysdioder inuti optoisolator. OPTO1 är en 4-kanals optoisolator, med NPN transistor utgångar. Samlaren av varje output transistor är ansluten till en av de 4 ingångarna på spelenheten. Utsläpp av utdata transistorer är alla bindas ihop och ansluten till spelsystem marken.
Ineffekt och Regulator
D1 skyddar kretsen från skador om strömförsörjningen är ansluten med fel polaritet. C2 och C3 filterar på indata för spänningsregulator VR1. VR1 är en + 5 volt regulator. C4 är en filter kondensator på produktionen av VR1. J2 är där strömförsörjningen kopplas, A DC-ingång på minst 8 Volt måste tillämpas här.
På Atari 2600-systemet, är växlarna fyra riktning anslutna till stift 1, 2, 3 och 4 i en 9 pin D-sub-kontakten. Stift 8 på D-sub är spelsystem marken. Stift 6 är där knappen "fire" är ansluten. Den enda "fire" knappen används på Atari 2600 spelet systemet styrs inte av golvmatta, eftersom det skulle vara alltför betungande för spelet. Fire-knappen styrs i stället av en tryckknapp switch innehas av användaren. I denna konfiguration, är knappen brand bara direkt ansluten till pin 6 och pin 8, så det inte behöver ska matas till processorn.
Programvara
Källkod och monterade *.hex fil för programmering PIC mikroprocessorn bifogas här om du vill använda den här metoden.