Google Maps API för Android (4 / 7 steg)
Steg 4: Konfigurera AndroidManifest.xml
Detta är den sista sträckan att genomföra vår Google Maps app. Bara ytterligare ett steg att gå!
Nu när vi har alla dessa API nycklar konfigureras på konsolen utvecklare, måste vi växla och konfigurera AndroidManifest.xml i projektet. Så vad vi väntar? Starta upp Android Studio och öppna din AndroidManifest.xml. (om du har en Android bära modul också, sedan öppna det manifestet och kopiera koden nedan i båda filerna)
Bara i-elementet, Lägg till följande som ett barn av:
< meta-data
Android:Name="com.Google.Android.Geo.API_KEY"
Android: värde = "API_KEY" / >< br >
Ersätt det API_KEY med API-nyckel som du fått från konsolen utvecklare.
Ange versionsnumret Google Play tjänster genom att lägga till följande som ett barn av:
< meta-data android:name="com.google.android.gms.version"
Android: värde = "/ >
Lägg till följande behörigheter som ett barn av elementet:
< användningsområden-tillstånd android:name="android.permission.INTERNET"/ >< br >< användningsområden-tillstånd android:name="android.permission.ACCESS_NETWORK_STATE"/ >< användningsområden-tillstånd android:name="android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE"/ >
< användningsområden-tillstånd android:name="android.permission.ACCESS_FINE_LOCATION"/ >
En sista sak, Google Maps kräver OpenGL ES att göra kartor på skärmen. Vi måste ange denna yttre tjänst som ett krav i manifestet. För att göra det, Lägg till följande element som en chile i elementet:
< användningsområden-funktionen
Android: glEsVersion = "0x00020000"
Android: krävs = "true" / >
Utmärkt! När du har klistrat in all denna kod, bör det färdiga resultatet ser ut så här:
INFOGA BILD
Nu Bygg ditt projekt genom att gå till:
Bygg > bygga projektet
Grattis! Du har just avslutat konfigurera alla nödvändiga Google Maps API krav. Du är ett steg närmare att bli en kartor utvecklare. : D
Redo att dyka in koden? Huvud över till nästa steg och låter få kodning!