Gör 3d tryckta Topo kartor över någonstans (4 / 7 steg)
Steg 4: Crunch data
Så förhoppningsvis genom denna punkt har du en nedladdade och un-zippade GeoTIFF fil. Några av er kanske känner igen som en TIFF-fil är en standard raster filformat. Så bör det inte komma som någon överraskning att du faktiskt kan öppna filen med Photoshop eller liknande program och titta på den. Det är en gråskala bild där de mörkare områdena representerar lägre höjder och de ljusare områdena representerar högre poäng. Det är möjligt att köra denna bild genom en av otaliga program som konverterar gråskala bilder till 3d-modeller. Detta är en användbar metod som en sista utväg, men du är kvar för att gissa på omfattningen av z-axeln. Du kan fudge, men x- och y axlar av din modell är korrekta till millimeter bör inte z-axeln vara liksom?
Min föredrog arbetsflöde tar GeoTIFF och konverterar den till en ASCII-mark-fil. Det finns ett par program du kan använda för detta. Det bästa att börja med är 3DEM . Även detta program inte längre utvecklas det fungerar fortfarande för mesta för vad vi kräver av den. Du helt enkelt öppna GeoTIFF, beundra den vackra bilden och spara det är en ASCII-DEM. Det kunde inte vara enklare, förutom att det inte fungerar med alla data set ute.
Det andra alternativet här kallas MICRODEM. Det gör alla möjliga saker som jag är säker på är fantastiskt att folk som förstår dem. För våra ändamål ladda du bara din GeoTIFF, som de kallar öppna en mark (bara för att göra saker förvirrande) och sedan Spara den som en USGS ASCII-mark. Också värt att notera, det finns en funktion att mata din fil direkt som .obj 3d modell. Alternativet ligger i undermenyn korrekt namngivna "Varning emptor". Det är ibland användbart när nästa steg misslyckas, men vanligtvis tillverkar modeller med en massa artefakter som behöver städas upp för hand.