Gör din egen i-programmering kretskort för Pickit 3 (3 / 5 steg)
Steg 3: Lägga till chip
Nu går hjärnan i striden...
Kontrollera att du har chipet på rätt sätt upp - grop på chip visar mode framåt.
För det första lägga kraft och marken, såsom det anges i de tekniska uppgiftsbladen. På tal om datablad, är de verkligen en guldgruva. De ser verkligen inte gillar det, men hur många gånger i dina egna erfarenheter som också ringer sant, va?!
VA? ....
Tricken till ett datablad är att hitta ut mycket snabbt vad du behöver från den, i bland alla andra saker. Detta kan vara svårt, men sedan igen, så kan klättra fontänen i New Yorks Central Park (fråga inte).
I vårt fall är en av de saker vi behöver från det på sidan 23. Alla VDD och VSS stift för hjärnan måste anslutas och frikopplat (se föregående steg). I huvudsak detta innebär att alla behöver vara ansluten till marken och styrelsens spänning (detta chip inte kan gå över 3.3volts) och alla de par måste ha caps (det är vad alla proffsen säger, tror jag, för kondensatorer?) att jämna ut nuvarande. Hjärnor tycker inte spikar; Tänk bara på spikar i form av en baksmälla... Som det visar sig, har våra PIC24F16 chip endast en power/marken par. Så låt oss lägga till en 0.1uF cap mellan chips stift 19 och 20. Vi bör hålla dessa nära chip, som alla goda fiender. 0.1uF mössor är vanligtvis inte polariserat, så det ingen spelar roll vilken etapp går där. Bara så länge de båda grenslar den chip stift trevligt och nära.
Nästa, i databladet, speciellt på sidan 24, vi behöver titta efter Pin 1, som råkar vara MCLR, vilket innebär Master CLeaR. Inbäddade ingenjörer verkligen hatar vokaler, vet jag. Så på den sidan står det att lägga till alla dessa resisters och mössor, men jag hittade allt är cool segling med bara en 10 k resister kommer från MCLR stift till makten.