Gör din egen Modellera raket! (2 / 11 steg)
Steg 2: Designa din raket
Första, gå till denna webbplats. Java applet-programmet utvecklades av NASA och är det enklaste verktyget att använda vid utformningen av en raket. För att använda programvaran modellerare, måste du hämta appleten. Rulla sidan ner lite och det bör finnas en gul knapp läsa "Hämta Applet" på vänster sida. Detta kommer att länka dig till denna sida. Följ sedan instruktionerna på sidan, Hämta sedan mappen .zip. Hitta den zip mappen i dina filer och packa upp mappen. När du återvänder till den första sidan, bör den RocketModeler appleten kunna köra i din webbläsare.
Du kan behöva ändra vissa säkerhetsinställningar om du vill tillåta applet att köra, och om du har problem med webbplatsen också kommer att gå igenom detta. Jag använde RocketModeler III 1.2 h, men det finns andra versioner tillgängliga. Om du har problem att få appleten att arbeta på datorn kan du försöka använda de tidigare versionerna.
När du har RocketModeler upp och körs, måste du först välja alternativet "Fast" bränsle i det övre högra hörnet i appleten. Sedan gå vidare och börja spela med inställningar för att se hur olika parametrar ändrar du prestanda för raket. Du kan växla mellan Design, bränsle, Pad och lansera sidor med hjälp av knapparna i mitten av fönstret. På sidan Design kan du växla i menyerna för de olika komponenterna med hjälp av flikarna högst upp på raketen Schematisk i övre vänstra. De inställningar jag använde kan ses i bilderna. Jag ändrade längden på näsan till 4 inches, och ändrade tjockleken på kotten till 1/16 tums kartong att matcha dubbel-manila skiktning av raket konen. Jag ändrade då återhämtning systemet till 1 ft fallskärm. På fliken kroppen (jag lämnade nyttolasten ensam), jag bytte materialet till 1/64 manila och ökade längden till 17,5 tum. Slutligen på fliken fenor ändrade jag materialet till 1/64 manila, leta i 0, längden till 4 inches, Le vinkeln (framkant) till 60 grader och T.E. vinkeln (bakkant) till 0. Bredden på fenorna snappas automatiskt till 2.309 i, med tanke på parametrarna.
Tryck på "GO"-knappen i mitten av sidan och sedan växla till sidan bränsle. Tänkte jag skulle använda en större motor, valde jag en C6-7 motor. Hit "GO" för sidan bränsle, och samma för sidan "Pad". På sidan "Lansering" hit "Eld", och animeringen av din raketuppskjutning kommer att spela. Appleten att sedan förse dig med de teoretiska höjd och hastighet diagram som din raket skulle producera. Du kan gå tillbaka och spela med inställningarna tills du når önskad höjd. Se bara till att gå tillbaka genom varje Design, bränsle och Pad sida och slog "Gå". Av någon anledning inte kommer att appleten kan du starta din raket om du inte gör detta innan varje lansering.
När du har avslutat din design, kan du markera ner måtten på din raket och gå att bygga din raket.