Göra 3D-modeller till Aluminium objekt med gamla Soda burkar (2 / 6 steg)
Steg 2: Konvertera modellen i plåt
För det första måste vi konvertera modellen i plåt och veckla ut 3D-modellen för att producera en 2D-form.
I Autodesk Inventor finns en knapp, topp just under fliken "3D-modell", som kommer att konvertera din del i plåt. Klicka på "Plåt Defaults" och ange tjockleken på metallen till 0.2 mm efter FN-kontroll "Använd tjocklek från regeln". Tryck sedan på "Skapa platta mönster". Du kommer då se en utfällbar av din modell som om det vore papper. Om du inte, finns det luckan och nedskärningar i den modell som du måste göra. Till exempel cylindrar behöver en springa ner dem att utvecklas och lådor måste "Krökningar" i stället för hörnen så att det kan lägga sig på plats.
Det bästa sättet att förklara denna process är att bild en platta tärning. De sex ansiktena måste skäras ordentligt för att kunna kollapsa i en 2D-form som liknar ett T, som visas ovan. Om modellen inte kan automatiskt utvecklas, måste vi ange manuellt där nedskärningar och veck är.
För att göra nedskärningar, är det enklast att skapa ett snitt samma tjocklek som din metall om inte lite mer. Detta gör att modellen att vika ihop ungefär i-form, och du kan lägga till "flikar" till platta mönster med profiler att göra det lättare att vika ihop, särskilt när limma eller tejpa.
När alla bitar har förvandlats till platta mönster, kan vi göra en mall.