Göra en konst med lasrar och färg (4 / 4 steg)
Steg 4: målning
Jag gillar att lägga ut allt jag kan tänkas behöva innan jag börjar. Jag tycker detta är så att jag kan söka tabellen för något jag kan behöva och det kommer att hoppa ut och då jag reagerar snabbt och intuitivt. Jag tycker också du måla bättre när man är trött som du stoppar overthinking.
Jag använder Golden akryl ganska exklusivt som jag tror de har den bästa akryl pigmenten och oljor gör mig yr. Jag bygger upp tunna tvättar av färg, ibland med olika gel medier, för att få komplexa lager av färg. I några av mina äldre målningar finns nästan hundra lager.
När en vatten baserad färg på skogen, är det klokt att göra samma sak på baksidan av panelen som framsidan så att det förångas och trä förändringar, det drar på sig samtidigt från motsatta riktningar att motverka skevhet. Eftersom dessa är endast 24 x 30 tum och vaggas på baksidan, det är inte nödvändigt, men större och du måste vara aktsam om målning på båda sidor av panelen.
Jag fingrade med laser skär bitarna först som jag trodde på vad att göra i förgrunden. När något är i rörelse tycker jag att mina idéer ändrar om vad jag vill hända. Jag gillar utskrift ut bilder jag kommer för att arbeta från och flytta dem få en känsla för vad jag vill ha saker att se ut. Jag gör även snabba skisser till nåla fast på målningarna när jag försöker att besluta vad man ska göra eller där saker gå speciellt om jag byter håll.
Målning på etsade ytor har de stor nyttan av hastigheten. Du behöver inte så mycket precision i tillämpa färgen. Dessutom uppmuntrar mer subtraktiv metoderna av paint program och ekon tryckpressar.
Ytstruktur här uppnås med följande tekniker:
- Tunn tvättar av färg som suga in i övre yta och laser skär ytan
- Tjock globs av färg över laserskurna områden som sedan omedelbart torkas med en handduk för att fylla lasern skär områden (liknar intaglio trycktekniker)
- Torrt borsta bara lasered områden övre yta (liknande block utskrift)
- Slipning av färg för bleka områden på både laserskurna områden och platt färgrutor
- Använda en linoleum rulle för vatten glints eftersom det skapar slumpmässiga raka mönster
- Rita med penna på plana ytor och skuggning endast med korn av trä att uppnå subtila nyanser.
- Rita med blyerts i etsad områden antingen mörkare och skapa mer konjunkturnedgång i nedskärningarna eller galler penna på lyftas ut områden för att skapa råare och mer naturliga textur
Jag använda ljusare färg först och sedan arbeta för en mer naturlig palett så att lagrarna av ljus färg från under de ljusare färgerna ger en inre lyster till några av de mer platt tvättar av färg. En grå kan till exempel ha glints av neon orange lyser igenom den.
Jag ville ha alla tre paneler vara olika även om kusligt samma på grund av ritningar, så jag målade dem separat. Även när jag ville använda en liknande färg på två olika paneler, blandade jag det från grunden för varje målning istället för att använda samma färg för båda. Detta sätt skulle det vara nära, men inte exakt. Färgar också hänvisa lite till de viktigaste platser och tider av panelen. Hawaii har en hel del WWII element och ljusare brand och explosioner, Smyrna har mer rökighet men fortfarande eld och SF är lite mer modern stad grå och rökig med bara en antydan av gula eld kommer igenom. Grumlig rökiga himlen i SF är dock målning direkt från och gamla foto av avfyra av jordbävningen 1906. Det är också färgerna på en oidentifierad övergången tidsram, med solnedgång eller twilight. Detta är alla osäkra tider under dagen inte bara år.
Det finns en hel del oklarheter i denna palett som det är glada och kan vara dekorativa. Jag tror att slagskeppet är den tydligaste indikatorn på vikten på de historier som berättas i dessa. Annars, för att märka vad som händer måste historiskt du redan känner till historien om dessa platser eller personligen avser symboliken. Det finns ledtrådar för publiken att leda in i andra tankar ändå. Vissa båtar är fyllda med flyktingar, några är tom. Det finns bara ett hotell i Hawaii och landskapet är inte frodiga och gröna men förkolnade. Vågorna är inte realistisk, men mönstrade och suddig ut. Vattnet är både ytliga och djupa, tidvattnet är både in och ut. Dessa är några av teckning och målning val som lägger mer komplikationer till arbetet beroende på personliga erfarenheter av betraktaren.
Alla tre är också självporträtt. Jag tror att även utan de faktiska self porträtt på de side panelerna de skulle vara självporträtt som det är berättelsen om vad jag har forskat och vad min familj har upplevt och vad min relation är till andra erfarenheter. (Jag tror att allt arbete någon gör är tautologiskt definitionsmässigt ett självporträtt ändå.)
Tack för att läsa så mycket skrivande och låt mig veta om du har några frågor.