Groovin' Grover: En mikrokontroller-baserade marionett (2 / 11 steg)
Steg 2: översikt
Mekaniskt, Grovin' Grover är baserad på en Grover finger marionett bifogas fyra billig hobby servon. Servon är kopplade till var och en av hans lemmar möjliggör självständig rörelse. Jag byggde en enkel "steg" för att hålla Grover och servon på plats. Jag använde kardborrband för att fästa Grover och servon till scenen så att delar kan enkelt flyttas och justeras för att få Grover i rätt position. Målarens tejp och Gem används att fästa trådar till servo hornen: Gem kan vara böjda för att få lämplig transport och den målartejp är lätt bort om trådar någonsin behöver bytas.
Den första figuren nedan visar hur Groovin' Grover är kopplad till servon när han är i sin ursprungliga position. Transparent nylontråd används att fästa hans lemmar till servon. När roteras från den ursprungliga positionen, servon dra upp för att höja hans fötter eller händer och kan vridas tillbaka till den ursprungliga positionen att sänka hans fötter eller händer. Programmering är mycket enkel: i Maestro programmeringsspråk kommandot "8000 1 servo" skulle orsaka servo 1 att rotera till högsta läge och höja sin vänstra hand. Kommandot "4000 1 servo" skulle återvända servo 1 till ursprungliga placera således sänka sin hand. Om du lägger de kommandona i en slinga med en liten tidsfördröjning efter varje servo, verkar Groovin' Grover vara vinkade åt dig. Kod som Groovin' Grover använder att dansa till video på första sidan av detta instructables förklaras på det sista steget. Popolu dokumentationen till mikrokontroller är välskriven och förklarar hur du använder programvaran och i detalj hur man programmera mikrokontroller.
Det andra diagrammet visar Groovin' Grover och sitt artistnamn. Sitt artistnamn är gjord av två plattformar som stöds av gängade stavar och sexkantmuttrar. Grover är svävande 4" från den övre plattformen: en bit av transparent nylontråd gängade genom toppen av huvudet och fäst vid en bricka. Brickan hålls på plats på den övre plattformen med kardborrband. Gummifötter fästs på botten av scenen för att förhindra att brickorna skrapat på ytan av där scenen är placerad och att se till att scenen inte vaggar fram och tillbaka när servon flyttar. En bit vitt tyg hänger från baksidan av scenen i bakgrunden. Bakgrund skall anbringas på undersidan av den övre plattformen av kardborrband. Bakgrund döljer makt och USB-kablar och tillåter den genomskinliga nylontråd att smälta in i bakgrunden så att Groovin' Grover ska visas att flyta.
Tredje diagrammet visar upp i den övre plattformen där Groovin' Groverelektronik och servon är belägna. PC-baserad programutveckling och felsökning software kommunicerar med mikrokontroller via USB-kabeln. Mikrokontroller ström genom USB-kabeln. Servon är drivs av en 5 volt vägg vårta. USB och kraftkabel hålls på plats med hjälp av plast wire klämmor: wire klämmorna hindra mikrokontroller från att av misstag dras från toppen av plattformen. Mikrokontroller är fastsatt på plattformen med en liten bit av kardborreband.
Varje servo är kopplad till den microcontroller med standard kontakter som kommer med servon. Servo 0 styr vänster fot; servo 1 styr vänster hand; servo 2 styr höger hand; servo 3 styr höger fot. Servon måste anslutas till mikrokontroller exakt så som visas i diagrammet för Groovin' Grover att flytta ordentligt. Mer information om de olika kontakterna på mikrokontroller kan hittas i Pololu Maestro Servo Controller User's Guide.
Obs: Under hela detta instructable när GroVers lemmar beskrivs som vänster eller höger som är vänster eller höger som han vänd mot dig.
Processen för att programmera Groovin' Grover är enkel. Du startar Maestro control center programvaran och typ din program i fönstret "Script". Du klickar på "Tillämpa inställningar" för att ladda ner koden till mikrokontroller och sedan "Köra Script". Kontrollcentret innehåller funktioner för felsökning och manuellt flytta servon samt alternativa sätt att utveckla skript utan att använda programmeringsspråket. Jag hittade programvara för att vara mycket lätt att använda och dokumentation vara välskriven.