Grundläggande "Klä upp" Flash spel (3 / 4 steg)
Steg 3: Klicka och dra
på (tryck) {
startDrag("")
att dra = sant}
på (release, releaseOutside) {
stopDrag()
att dra = false}
Vad som gör är tala programmet att när du klickar på ett objekt, du kommer att "plocka upp" och sedan kan du dra och släppa på kommer. Detta måste upprepas för alla kläder.
Om du vill vara lite mer fancy, och du vill ha kläder att "knäppa" till docka/kroppen, då måste man lägga till lite mer skriptet. Istället behöver du skriva in följande:
på (tryck) {
startDrag("")
att dra = sant}
på (release, releaseOutside) {
stopDrag()
att dra = false
om (detta ._x > numret här & & denna ._x < antal här & & denna ._y > numret här & & denna ._y < numret här)
{denna ._x = nummer här
Detta ._y = numret här }
att dra = false}
För att fylla i antalet tomrummen, måste du få linjalen (som kan nås under menyn Visa upp övre).
I grund och botten kommer att du infogar koordinaterna för en osynlig rektangel som om kläderna släpps i, de nafsa till sin plats.
I ordning är de fyra första numren du behöver:
1. lägsta x samordna
2. högsta x samordna
3. lägsta y-koordinat
4. högsta y-koordinaten
Sätta dessa siffror i sina respektive platser i koden. Efter det finns det två fler nummer. Detta är x och y-koordinaterna för artikeln av kläder när det är i det fräste position. Att uppnå dessa koordinater, dra kläder på plats, och koordinaterna ska visas i fliken Egenskaper under X och Y.
Placera x-värde i första, sedan y-värde.
* Tips-uppehället kontrollera att skriptet är korrekt genom att förhandsgranska spelet. För att göra detta, tryck på Ctrl + Retur och testa det!