Hur att animera ett Walkcycle från The Front i Flash (3 / 7 steg)
Steg 3: Promenad logik
Okej nu har jag förberett några grovt ritade exempel på hur människor flytta när de går.
För det första, som ni ser på första bilden, när din vänstra arm är fullt framåt, blir din högra benet helt framåt. Motsatsen gäller för din höger arm och vänster ben, och du kan se från rutorna jag har ritat över hennes axlar och höfter, när höger arm dras tillbaka, axel hissar, som när höger ben är utsträckt framåt, höften droppar.
I nästa bild kan du se motsatsen till detta händer, där höften droppar med vänster ben och axeln höjer till vänster. Det är nästan som om dessa imaginära lådor dra ihop på sidan eller framsidan arm och motsatsen till det främre benet.
Om du tittar på nästa bild, är detta ett exempel på när rutorna osynliga är parallella. Detta händer när armarna är i relativt samma position. Benen blir dock aldrig i samma position, eller hon skulle förlora fart... och sedan detta måste vara en Instructable på stående... (gäspa).
Rutorna gå inte bara vertikalt men de också rör sig horisontellt. Som ni kan se från grovt dras över huvudet skott av vår modell, när vänster fot fram, är vänster axel tillbaka, och vice versa. Om du kunde se rutan för hennes höfter, skulle du se att det är motsatsen av rutan axeln precis som i framifrån.
Senaste bilden jag har gjort deltar på alla viktiga ramar i min promenad cykel. När du förstår hur dessa osynliga lådor fungerar, är det bra att också tänka på hur mycket din karaktär svänger upp och ned när de går. En karaktär med ett joyful nästan-hoppa över kommer att flytta upp och ner ganska mycket, medan en karaktär som kanske är blyg och hasande kommer knappt röra sig alls; men de har fortfarande att flytta. Om du någonsin sett en promenad cykel där en tecken ben pump och armarna svänga, men deras torso flyter längs utan guppade alls, vet du hur mycket besvärligt och onaturliga det ser--om inte din karaktär är ett spöke. I den sista bilden, har jag lagt i backen med de flesta vandrare som de bob upp och ner. Det är den stora linjen som ser lite ut som en mustasch. Som ni ser, är hennes höjd störst när en av hennes ben är fullt utdragen. Precis som höger ben blir helt raka och höger fot är bara träffa marken (den första bildrutan i bild), hon är uppvuxen i höjd, men eftersom hennes vänstra fot slätar ut och hennes högra fot lyfter (andra frame) hon förlorar höjd. Hon får denna höjd tillbaka som hennes vänstra ben blir raka, och cykeln fortsätter.
Med dessa tips i åtanke, rita din första bildrutan. Du kan träffa F5 för att utöka ramen om du känner att det är för kort. När du är nöjd med din första bildrutan, kan du lägga till nästa gång genom att trycka F6. Jag använde sex referensbilder, men i en polerad promenad cykel, du skulle ha många, många fler.
Ovanpå med tips från detta Instructable, ber jag också er att titta på massor av olika promenad cykler och handledning. Vissa människor har annat att säga än jag gör (och kanske smartare saker), och det är alltid kul att titta på promenad cyklar på Youtube, särskilt när de är stiliserade. Pull inspiration från överallt, fan, även titta på hur människor går medan du väntar på företag... bara inte stirra på dem alltför spöklik, och om de få upprörd, bara rättfärdigar allt med "Åh, jag är en konstnär,". De äter det som tårta.