Hur att hugga en runsten för att dekorera din gårdträdgård (25 / 25 steg)
Steg 25: Ge bort
Slutligen kom ihåg detta, det är bara en sten, även om du köpt det du förmodligen inte betala så mycket för det om det inte är alabaster eller något. Om det bryter medan din fungerar det, det är precis som det går, som du får bättre lär du hur till upptäcka problem och åtgärda dem eller undvika dem.
Varför sten?Någon berättade för länge sedan för mig att när konstnären hittar sitt medium de vet det och de kan inte skakas från den. Jag har arbetat i järn och stål som en smed och en armorer. Om frågade när skulle jag har berättat att järn eller stål var min medium men en dag på en impuls och inspiration jag slutade i en torr flodbädd och upphandlas två stenar. Jag hade inte rätt verktyg för jobbet men jag inkopplad bort och var nöjd med resultatet, både stenar bosatt utanför min ytterdörr. En är en kort dikt till min fru och den andra skildrar både våra heraldik och namn.
Överklagandet av sten lager som ett media är många. Jag antar att den största vädjan till mig är dess permanenta karaktär. Vi har fraser som "Det är skrivet i sten" och "lika fast som sten". De sluta beständighet och beröra evigt. Sten också erbjuder många alternativ från två dimensioner till tre dimensionell. Mitt dominerande intresse är i vad som benämns som runstenar. Åtta hundra år de skandinaver uppförde monument på sten som där två dimensionell, de oftast men inte alltid med runor och eller ritningar anskäras i sten
Varje sten har sin egen personlighet och själ. Vad vi ser på utsidan är ofta mycket annorlunda från vad som är på insidan. Saker som vi ser som brister är helt enkelt skillnader inom hela. En ignorerar det soulen och skillnader på egen risk. Precis som med människor, förstå du aldrig riktigt någon tills du kan känna vad de känner och uppskatta dessa känslor och ge dem sitt eget värde snarare än bara se dem som något motverka till dina egna önskningar. Sten är liknande, om du rista innan du förstår, ditt arbete är troligen dömd. Dolda skillnader kan ytan och sedan stenen chips, skärvor, spricker eller går sönder. För att rista du måste förstå, du måste prata, måste du röra och du måste lyssna. Du kan inte tvinga en sten till din vilja. Du måste känna stenen och värdesätter det och bara efter det kan du lära stenen som känner du och värde vad du har att säga eller Visa. Om du kan göra det kommer sedan som hantverkare du beröra vad sten och bara sten som ett medium kan ge dig, odödlighet.
Betydelsen av stenen är ofta missas av dem som fokus på konsten att stenen, medan det konsten kan vara extra och strävan av carving granit är ofta uppskattat som en stor arbete det bleknar bredvid stenar slutet effekten. Att effekten är helt enkelt den odödliga karaktären av stenen. Det är en beständighet som lever på långt efter dess skapare har återvänt till damm. Det berör de farhågor som vi alla har att bli bortglömd, för att inte lämna ett arv. Hur många av oss minns prestationerna av våra stora grand föräldrar? Hur många av oss kan röra något som en anfader till vår fulländat för tusen år sedan? Vi beröra andan av stenarna i vår moderna kultur med stora stenar. Vi får inte se bortom slöjan av detta liv, att veta om vi skall upprätthållas av vår ande eller en större makt. Men vi drivs att veta en del av oss dröjer sig kvar och är av betydelse. Denna betydelse är helt enkelt "Jag är", och inför en enorm värld där enskilda betydelse är förlorade, det ger komfort till själen i att veta att vi har gjort något som kommer att vara för evigt. Våra äldsta förfäder spottade ockra eller träkol över sina händer och lämnat avtryck på sten för oss att se, de tog dolmen i England och staplade stenar till pyramiderna i Kina, Egypten, Etiopien och den nya världen, och de ristade runstenar i Skandinavien. Alla ropar efter samma sak, "Jag är och jag har gjort något större och mer långvarig sedan mig själv", jag bodde, jag älskade, jag kämpade och dog, men jag var och genom att knyta själv till detta odödliga ämne mitt minne kommer att leva för evigt.