Hur du kommer igång med Unreal Engine (30 / 32 steg)
Steg 30: programmering
Programmering (eller coding) kan du lägga till funktioner till ditt spel som inte tillhandahålls av Unreal Engine Editor. Till exempel i avsnitt 3 du lärt dig hur du roterar en skådespelare med en roterande komponent. Men tänk om du skulle vilja göra en komponent som fungerar som en sköld, skydda skådespelaren det bifogas? Det är ett exempel på ett spel mekaniker som måste du skapa själv.
Här är de verktyg du kan använda för programmering:
Ritningar kan du programmera ditt spel visuellt. Du kan skapa en plan för din egen anpassade tecken, fordon, enhet. Här är nybörjare guide till Ritningar visuella skript i Unreal Engine-dokumentationen.
Till exempel kunde ritningar du sätta ihop logiken för en tank. Visa ovanstående utbildningsvideo för att lära dig att göra just detta.
För nybörjare är ritningar rekommenderade utgångspunkt eftersom ritningar gör det lätt att lägga till funktioner till ditt spel. Det är dock alldeles utmärkt att vilja hoppa rakt in i text-baserad programmering.
Du kan programmera din Unreal Engine spel med C++. Om den sista meningen helt snopen du, då det är rekommenderat att lära ritningar först, annars är det fortfarande alldeles utmärkt att hoppa rakt in i programmering. Om du har ingen tidigare erfarenhet av programmering, så Läs C++ programmering tutorials i Unreal Engine-dokumentationen.