Hur du monterar och installerar en AXISdapter (6 / 6 steg)
Steg 6: ledningar
Det finns två huvudsakliga terminaler på AXISdapter, längre terminalerna med 7 stift. En terminal innehåller fyra D-pad riktning, L1, L2 och en gemensam linje för dessa insatsvaror. Andra 7 stiftplinten har stift för fyra ansiktet knapparna (cirkel, fyrkant, etc.), R1, R2 och en gemensam linje för dessa insatsvaror.
Mindre är skruvplintar för "kontroll" knapparna, start, select och Playstation "hem" knappen. På den ShinJN versionen finns det två "gemensam" stift, en för knappen Playstation och den andra för start och välj. Trots varningen ovan, start, select och Playstation kräver knappar inte en viss gemensam. De kan aktiveras av gemensamma från någon av de 7 pin terminalerna. Detta gör ledningar ganska lite lättare som du kommer att se snart.
Första, låt oss tråd upp i minnet. Om du använder en 5 pin kontakt, som en Seimitsu eller Sanwa sele, är då ledningar en cinch. Placera den "gemensamma" eller "malda" tråden från selen i den gemensamma skruv terminalen för anvisningarna. Detta är märkt "COM_S" Toodles ombord, och markerade GND (L) i ShinJN styrelse.
Övriga fyra trådar av selen varje motsvarar ett väderstreck. Installera fyrana trådarna i deras matchande skruv terminal skruva dem ned.
Om du använder en pinne med fyra separata mikrobrytare för varje riktning, som en Sanwa JLW eller Happ konkurrens sticka, måste du köra en tråd från den gemensamma skruven terminal för vägbeskrivning (Marked 'COM_S' i Toodles styrelsen och markerade GND (L) i ShinJN styrelsen) till en flik av varje av de fyra mikrobrytare. Det är därför det kallas en "gemensam". En tråd från varje mikrobrytare ska sedan gå till matchande riktning markeras på AXISdapter.
En trevlig sak om AXISdapter är att starta, Välj och Playstation knappar kan aktiveras med hjälp av vanliga rader. Vad detta betyder är att du kan köra en enda gemensam tråd till alla dina knappar med undantag för L1 och L2. Om du använder endast sex huvudsakliga spelet knappar, inte du behöver eller ens vill använda L1 eller L2, så det finns bara en gemensam tråd för alla knappar. Ta en titt på min rå MSPaint kopplingsschema för att illustrera vad jag menar.
Om du tänker använda en åtta spela knapplayout, du kommer att behöva för att koppla upp L1 och L2 också. Den gemensamma hållningen för dessa två knappar kan inte vara den som du använde för de andra knapparna, annars din ingångar kommer inte att fungera korrekt. Det måste vara gemensamma linje från den kopplingsplinten; samma vanliga du använde för stick. Sex uppspelningsknappar från andra kopplingsplinten har deras gemensamma, och de två sista knappen kommer att använda den andra gemensamma.