Hur du planerar och lansera en fyrverkeri (8 / 12 steg)
Steg 8: Skapa Piirtos - pyro's konst
Ett fyrverkeri bör anställa dynamics. Det är samma som handlingen i en film: det bör lugna stunder och högljudd ögonblicken, stunder när åtgärden är non-stop, och sådana där ren konstnärskap fängslar publiken, skratta högt stunder, etc. Du vill inte din show är en konstant flod av fyrverkerier, som även de mest imponerande uppvisning blir tråkig i sin enformighet efter ett tag. Du måste ändra antal, typer, höjder, storlekar, färger, och ljudet av dina pjäser för att hålla showen intressant.
Hemligheten är att använda alla dessa alternativ för att skapa en serie av Piirtos. Till exempel kan du skapa kort och tall palmer samtidigt. Så kan du kvitta en kaka som bränder en last som lämnar ett spår och bryter sig in i en palm 50 fot i luften, samtidigt som du skjuter granatkastare som lämnar ett spår och bryta sig in i en palm 100 fot i luften. Konstanten "palmer" på 50 fot med enstaka stora palmerna på 100 fot skapar en intressant tablån för publiken och skapar rörelse för ögat.
Du kunde bestämma att avfyra endast blå fyrverkerier, eller att skjuta en flygfisk kakor samtidigt som du skjuter en buller tårta. Du kunde avfyra tre fördämningar i olika vinklar som i videon ovan. Det är där de sant artisteri av fyrverkerier kommer in. Blanda och matcha höjder, effekter färger, etc. gör verkligen showen, hålla publikens intresse. Få tempot upp och föra den tillbaka ner, ta upp det högre, då högre ännu, sedan föra den tillbaka ner igen. Denna konstant rörelse i showen är det som gör det intressant. Du kan åstadkomma detta genom bränning enskilda delar, multiplar av samma fyrverkeri, olika effekter på samma gång, osv.
Exempelvis börjar min kommande fyrverkeri för Kanada dag med Saturnus missiler för att ta tag i publiken uppmärksamhet, sedan vidare till Crazy Palms för ett första smakprov på de större saker, sedan lågmälda med Blinkande Thunder som erbjuder en glittrande effekt, då några större granatkastare med tre Silverados, sedan tystare med Dream Weaver, och sedan en oväntad kombination med Hillbilly Heaven , och så vidare. Som ni kan se showen flyttar upp och ner och förändras ständigt.
Om budgeten tillåter, försök att skjuta från mer än en plats. Öka till två bränning positioner kan dramatiskt förbättra din show, att göra det som mycket mer intressant. Utforska med tre eller fler bränning stationer. Budgeten tillåter, det kommer en tid när att göra en längre show inte kommer att förbättra kvaliteten på showen. Lägga till variation och takten på showen är vad kommer att göra eller bryta dess framgång.
Jag gillar att använda tre till fem bränning stationer, med tre att vara min favorit, särskilt eftersom vi hand-fire våra föreställningar - synkronisera fem stationer kan vara svårt. Om du inte har en stor budget, kommer din show också hand-sparken. En 3-station setup ger många alternativ. Du kan skjuta från:
- Station 2 enda (bitar som eld rakt upp eller mot sidorna)
- stationerna 1 och 3 (bitar som eld mot centrum station eller brand Z-kakor)
- stationerna 1, 2 och 3 samtidigt
Dessa kombinationer av olika bränning stationer förse dig med en massa alternativ. Några av mina favorit kombinationer är:
- Avfyra två z-tårtor som har kompletterande effekter från station 2. (se video)
- Skjuta de samma z-kakorna från stationerna 1 och 3.
- Skjuter massor av kometer rakt upp från station 2, medan avfyra krysantemum rakt upp eller mot sidorna från 1 och 3.
- Avfyra tre fördämningar från station 2 (vänster, Center och höger)(see video)
- Skjuter en fläkt tårta av färgade kometer från station 2, med fan kakor av silver kometer från 1 och 3. (se video)
Naturligtvis, vid finalen, eld från alla stationer.
Vad du än väljer, se till att pace din show och att dynamiken ramp upp och ner. Personligen tycker jag att kartlägga dynamiken i en show. Jag betygsätta varje pjäs som kommer att avskedas på en skala från 1 till 10 och sedan utforma en show runt dessa betyg. Se diagrammet i bilderna ovan. zig-zag blå linjen anger grad av enskilda delar, och den svarta linjen visar den övergripande dynamiken av showen. Detta är ett rent subjektiva mått, har den tjänat mig väl. Jag vilja starta bildspelet på en ganska hög ton, få det ner därifrån och sicksack-upp och ner. Nära slutet av showen, jag ramp upp högre och högre tills vi slog finalen som är non-stop åtgärder.